Opslaan

Trekkerverkoop

John Deere op 1 in Duitsland, Claas stijgt in aandeel

John Deere heeft in het afgelopen jaar op de Duitse trekkermarkt een aandeel van ruim 21 procent gehaald en is daarmee het populairste merk bij onze oosterburen.

Dat blijkt uit cijfers die het Duitse tijdschrift Eilbote maandelijks publiceert. Het totaal aantal verkochte trekkers in 2013 is 36.248.

Op plek twee, met een aandeel van 17,3 procent, staat Fendt. De top drie wordt gecompleteerd door Deutz-Fahr: 10,5 procent. Ten opzichte van 2012 zijn de trekkerverkoopcijfers van 2013 in Duitsland weinig veranderd.

Case IH/Steyr grootste verliezer

John Deere 5E cabine nieuwOpvallend is wel dat de verkoop van Case IH/Steyr fors is gedaald. Met een daling van 2,4 procentpunt in vergelijking met 2012 is de fabrikant niet alleen voorbijgestreefd door Claas, maar is het ook de grootste verliezer van de top tien best verkochte merken. Claas staat nu op de vierde plek met een aandeel van 8 procent.

Ook Massey Ferguson en Kubota wisselden stuivertje. In 2012 stond MF met een aandeel van vijf procent nog ruim boven Kubota. Het marktaandeel van de Japanners is nu vijf procent, terwijl MF 0,8 procentpunt moest inleveren.

De Duitse top tien in 2013:

  • John Deere (21,3%)
  • Fendt (17,3%)
  • Deutz-Fahr (10,5%)
  • Claas (8%)
  • Case IH/Steyr (7,7%)
  • New Holland (7%)
  • Kubota (5%)
  • Massey Ferguson (4,2%)
  • Iseki (2,8%)
  • Valtra (2,1%)
Nieuwsbrief MechamanWekelijks bedrijfsnieuws uit de mechanisatiesector