Een overgangstermijn hoeft er volgens Arno Brosens van machinefabrikant Peecon niet te komen. “Ik ben blij met de nieuwe regels. De individuele technische keuring door de RDW helpt cowboys te weren uit het landbouwverkeer. Je ziet vaak genoeg dat een loonwerker op het randje werkt. Soms kom je ze tegen met zestien ton per as. Met de nieuwe regelgeving denk ik dat het landbouwverkeer een stuk veiliger wordt.”
Hoewel de algemene trend toch de verrassing bij fabrikanten is, zijn ze volgens Brosens bij Peecon voorbereid op de nieuwe regels. Het bedrijf levert al een hele poos machines in België en Duitsland met bijvoorbeeld een dubbelleiding-remsysteem.
Te snel
“De invoering van de nieuwe regels is voor de meeste fabrikanten te snel gegaan”, stelt branchemanager Theo Vulink van Fedecom. “Daarom hebben we een verlenging van de overgangstermijn gevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”
Praktische consequenties
Johan Simmelink, lid van college van deskundigen voor het T-rijbewijs bij het CBR, is het daar mee eens. “De nieuwe regels hingen natuurlijk al wel een tijd in de lucht. Maar voordat je die regels invoert moet je goed nagaan wat de praktische consequenties zijn. En dat is niet gebeurd. Ik vind dat er een overgangsregeling moet komen. Dan weten fabrikanten en gebruikers per wanneer er precies voldaan moet worden aan de nieuwe regels.” Volgens Simmelink ligt de bal bij de het Minsterie. “Zij moeten nu duidelijk maken wat er met de nieuwe wetgeving gaat gebeuren. Wordt dat strak gehanteerd of komt er nog een nadere uitwerking waarin alles precies duidelijk wordt. Ik pleit voor het laatste.”
Dubbelleiding-remsysteem
Een dubbelleiding-remsysteem is volgens Simmelink niet een-twee-drie in te voeren. “De meeste trekkers zijn niet voorbereid op getrokken machine die een dubbelleiding heeft. Bovendien is op lucht remmen geen gemeengoed en is het grootste deel van de trekkers in de akkerbouw niet voorzien van een compressor. Een handjevol loonwerkers die veel transportwerk verricht met zware kiepers zal trekkers hebben met lucht aan boord, maar de meeste hebben het niet.”
Ombouwen
Bij loonbedrijf Van der Woerd uit Zoelen doen ze niet anders dan op lucht remmen. “Alle nieuwe machines remmen op lucht”, vertelt Gijs van der Woerd. “We hebben vijf jaar geleden die beslissing genomen. Toen hadden we het idee dat op lucht remmen toch echt de toekomst is. We hebben ook een paar machines omgebouwd van hydraulisch naar lucht. Dat werkt wel, maar je moet daarvoor toch zo’n 1.500 euro per machine rekenen.”