John Deere-dealer Groenoord is op 10 februari failliet verklaard. De curatoren zijn momenteel bezig met het onderzoeken van een eventuele overname. De verwachting is dat dat wordt gerealiseerd. Zeven vragen en antwoorden over de huidige stand van zaken.
Zijn de Groenoord-vestigingen open?
Ja, de Groenoord-vestigingen blijven tot nader order open, omdat de curatoren de werkplaatsactiviteiten tijdelijk voortzetten. Tijdens deze periode onderzoeken zij de mogelijkheden voor een doorstart. Op dit moment is de verwachting dat een doorstart wordt gerealiseerd en Groenoord ook in de toekomst open blijft. Binnen enkele weken hoopt het bedrijf hier meer duidelijkheid over te geven.
Ik heb vóór het faillissement een machine besteld. Krijg ik mijn machine nog geleverd?
De verkochte machines kunnen op dit moment (nog) niet afgeleverd worden. De curatoren onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor een doorstart van de activiteiten van Groenoord. Hiervoor hebben zij een verkoopproces opgezet, waarvoor zich al diverse gegadigden hebben gemeld. Afhankelijk van de uitkomst van dit proces wordt besloten of de openstaande bestellingen nog kunnen worden uitgeleverd. Zodra hierover meer bekend is, worden klanten geïnformeerd. Het heeft geen zin om de curatoren hierover te bellen of te mailen.
Mijn machine staat nog bij Groenoord voor onderhoud of reparatie, kan ik deze ophalen?
Voor machines die eigendom zijn van klanten is een ophaalplan opgesteld. Indien klanten hierover nog niet zijn gebeld door de vestigingsmanager van de betreffende Groenoord-vestiging, kan de klant zelf contact opnemen met de vestiging waar de machine voor onderhoud of reparatie staat. De verdere coördinatie, inclusief het maken van een afhaalafspraak en de (financiële) afhandeling, verloopt via Groenoord en vindt plaats in overleg met de curatoren.
Kan ik bij GroeNoord onderdelen bestellen voor mijn machine?
Ja, het is mogelijk onderdelen te bestellen en af te halen bij één van de Groenoord -vestigingen. De onderdelen dienen direct per pin te worden voldaan op de vestiging. Bij (zeer) grote bedragen is het mogelijk de factuur vooraf via internetbankieren te betalen. Houd er rekening mee dat Groenoord op dit moment slechts beperkt onderdelen kan bestellen. Voorraadonderdelen zijn echter snel leverbaar.
Ik heb een aanbetaling/vooruitbetaling gedaan. Kan ik deze terugkrijgen?
De curatoren laten momenteel alle gedane vooruitbetalingen in kaart brengen. Klanten kunnen zelf bij de curatoren aangeven dat er een vooruitbetaling is gedaan. Dit kan via het indieningsformulier op de website of per e-mail naar groenoord@yspeert.nl.
Moet ik openstaande facturen nog aan GroeNoord betalen?
Ja, door het faillissement van Groenoord vervalt de betalingsverplichting niet.
Hoe zit het met garanties?
Het faillissement van Groenoord heeft gevolgen voor verstrekte garanties. Door het faillissement vervallen de garanties op verrichte en nog te verrichten werkzaamheden, tenzij een doorstartende partij besluit de garantieverplichtingen over te nemen. De curatoren onderzoeken momenteel de mogelijkheden voor een doorstart en de eventuele overname van garantieverplichtingen. Naar verwachting kunnen de curatoren hier binnen enkele weken duidelijkheid over geven.
Bron: Groenoordbv.nl