Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Luchtkrik verleden tijd door Trakjak

De Ierse ingenieur Pauric Fay komt met de Trakjak op de markt. Het frame van de Trakjak wordt bevestigd in de hefinrichting. De hef tilt de achterkant van de trekker op dankzij het hefboomeffect. Vervolgens kunnen de banden veilig verwisseld worden.

De Ierse ingenieur Pauric Fay bedacht de Trakjak, een manier om de trekker mee op te tillen zonder krik. Het frame van de Trakjak hangt in de hefinrichting. De hef tilt de achterkant van de trekker op door het hefboomeffect van het frame. Vervolgens kun je de banden veilig verwisselen. Hoe de Trakjak werkt? Je rijdt de trekker achteruit over een frame waaraan je de trekstangen bevestigd. Massief rubberen wielen aan de voorkant van dat frame blijven aan de grond. De achterkant van het frame hangt dus in de hefinrichting. In het midden van het frame bevindt zich een horizontale buis met twee rollen. Die steunen – zodra je de hefinrichting heft – tegen de onderkant van de trekker. Vaak is dat de trekhaak. De horizontale buis vormt nu het draaipunt van het frame. Gaat de hef nog verder omhoog, dan tilt de trekker zichzelf op.

A-frame

Zodra beide achterwielen van de grond zijn, kun je de trekstangen ontlasten door steunpoten te plaatsen.  Dan kun je ook de achterwielen demonteren. Een harde ondergrond is dus wel noodzakelijk voor de Trakjak. Volgens de fabrikant is het zelfs mogelijk om zonder achterwielen, en dus alleen op de rubberen wielen van het frame, weg te rijden. Om te voorkomen dat het frame onder de trekker vandaan schiet zodra je met de trekker gaat rijden, monteert de fabrikant een A-frame. Een harde ondergrond is noodzakelijk voor de Trakjak. Het apparaat past volgens Fay onder alle trekkers die niet meer wegen dan 12.000 kg.

 

 

Gerelateerde artikelen