Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Bohnenkamp
Favoriet

Het karkas, de stille kracht in een band of het verborgen goud?

Dat een band meer is dan rond en zwart, dat weten de meeste gebruikers wel. Zeker als je naar de details van het profiel, de contour van de hiel, de afwerking van de innerliner of de opdrukken op de zijkant kijkt. Dan zie je dat er veel verschillen tussen de ene en de andere band zijn. Met zoveel verschillen is er dus ook veel te kiezen voor het werk wat met de band moet gebeuren. Welke band past daar het best bij? Welke band levert het hoogste rendement? Een heel belangrijk onderdeel van de band kunnen we vanaf de buitenkant niet zien, maar is wezenlijk van belang is voor het optimaal presteren in het werk; het karkas.

Dat een band meer is dan rond en zwart, dat weten de meeste gebruikers wel. Zeker als je naar de details van het profiel, de contour van de hiel, de afwerking van de innerliner of de opdrukken op de zijkant kijkt. Dan zie je dat er veel verschillen tussen de ene en de andere band…

Kracht van binnenuit

Het karkas vormt het geraamte, de basis van de band. Het geeft vorm en stevigheid, zorgt voor voldoende draagvermogen en bepaalt het type radiaal of diagonaal. Een bandkarkas is een berubberde laag, koperbruine tot licht-goudkleurige dunne draden. Die liggen onder een hoek van 90° ten opzichte van de rijrichting (radiaal), of onder een hoek van 55° – 65° (diagonaal). Ze zijn gemaakt van een flexibel textielkoord zoals nylon, rayon of polyester of het zijn van dunne staaldraden (steel casing of all-steel carcass). Soms wordt aramide of kevlar gebruikt om karkassen of gordels extra inrijdingsweerstand te geven. Die zie je bijvoorbeeld bij fruittelers, waar lekrijden door snoeihout nogal eens voorkomt.

Hogere druk nodig? Dan een sterker karkas nodig!

De sterkte van het karkas bepaalt hoeveel druk er in de band mag. De bandspanning, de hoeveelheid lucht in een band, bepaalt hoeveel gewicht de band kan dragen. Bij hogere bandspanningen heb je daarom een sterker karkas nodig en dan kun je de band ook zwaarder belasten. De sterkte van het karkas wordt bepaald door het materiaal, de dikte van de draad, de dichtheid van de draden naast elkaar en het aantal lagen over elkaar. De sterkte drukken we uit in de load index(LI)  of de ply rating (PR) van een band. Karkasdraden moeten vooral bestand zijn tegen indrukken (lage bandspanning) en uitrekken (hoge bandspanning en tractie). De bandenfabrikant kiest het karkasmateriaal dat het best bij de gewenste toepassing  hoort en daarom worden diverse karkasmaterialen gebruikt. Het is voor de gebruiker zaak om de kracht van het karkas zo optimaal mogelijk te benutten.

Verschillende materialen voor verschillende toepassingen

Hoewel we het karkasmateriaal nooit zien (alleen bij schades of te ver versleten banden wordt het karkas misschien zichtbaar), kunnen we meestal op de zijkant wel een opschrift zien waaruit het karkas is opgebouwd. De meeste tractorbanden hebben een nylonkarkas omdat nylon een enorm hoge treksterkte heeft. Het is licht en elastisch en vangt stoten beter op dan rayon.

Rayon is minder stijf dan nylon en staal en dit vinden we wat vaker terug bij banden die heel flexibel moeten zijn. Maar rayon is minder geschikt voor zware tractie of rijden in ruw terrein. Beter geschikt voor ondergrond met veel obstakels voor bijvoorbeeld bij grondverzetkippers, is een karkas van staaldraden. Maar de stugheid van staal is meestal weer minder geschikt voor banden die een groot en egaal contactvlak moeten geven zoals bij landbouwkippers of mesttanks. De meeste landbouwbanden hebben daarom een nylonkarkas of tegenwoordig steeds vaker een karkas van dunne polysterdraad. Polyester geeft meer zijdelingse stabiliteit, vormvastheid en snellere stuurreacties dan de andere textielkarkassen. Voor snelle tractoren, elektrische tractoren met zware accupakketten en zware oogstmachines zijn nu banden met polyester karkas leverbaar.

Meer weten en  bewegen voor een beter resultaat

Bij IF en VF banden worden dezelfde karkasmaterialen gebruikt, maar daar is de koorddichtheid, het aantal karkaslagen en de contour van het karkas anders dan bij standaard banden. Ook de positie van het begin en eind van elke karkaslaag in de omslag om de hiel is voor deze extra flexibele banden aangepast zodat ze veel meer kunnen inveren.

Een band is rond en de meeste zijn zwart. Tot zover valt er niet al te veel te kiezen. Maar met wat meer kennis in huis, maak je een betere economische keuze en heb je maar zo goud in h(b)anden. Meer weten over de modernste e-ready banden met polyesterkarkas of meer weten over If en Vf banden? Bezoek dan onze website of neem contact met ons op via www.bohnenkamp-benelux.com.