Deze unieke trekker kwam vier jaar geleden kortstondig voor het voetlicht als prototype van de DTU, de Deutsche Traktoren Union. Hij verdween daarna uit beeld ondermeer als gevolg van het ontbreken van afzetkanalen. Ook de komst van de Tri-Six, de drie-assige Fendt, werkte in het nadeel van de DTU. Deutz-Fahr ziet voor deze kniktrekker echter duidelijk Oosteuropese potentie en heeft daar ook een dealernetwerk.
Full-powershift
De XXL heeft een 15,9 liter V8 van Deutz met een maximum koppel van 2800 Nm en een 18+6 full-powershift. De bandenmaat is 600/70R30. Dat lijkt relatief klein voor 600 pk, maar door het multipass-effect en de goede gewichtsverdeling (60% op de beide voorassen) claimt DF een trekkracht die concurreert met een gelijksterke rupstrekker en dat zonder dubbellucht. De trekker kan dus ook zo de weg op.
Geen hef
De XXL heeft geen hef en geen aftakas en is dus puur bedoeld voor trekwerk.