Trekkers
‘Koolstofcabinefilters op tijd vervangen’
The National Centre for Farmer Health (NCFH) luidt de noodklok over koolstofcabinefilters. Veel boeren vervangen de filters te laat of niet. En dat schaadt de gezondheid. Dat meldt Farming Ahead.
Het verschil tussen een papieren en een koolstoffilter is dat de laatste ook chemische stoffen en gassen uit de lucht haalt. Dat werkt prima, als je het filter bijtijds vervangt. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Veel boeren begrijpen de indicator niet die de conditie van het filter aangeeft. De indicator bestaat uit geïmpregneerde korrels. Zodra deze korrels in aanraking komen met schadelijke stoffen verkleuren ze van paars naar bruin. Hebben de korrels dezelfde kleur als het carbon, dan is het filter verzadigd en moet het vervangen worden. Overigens komt het bij een trekker die lang stilstaat voor dat de korrels terug kleuren naar bruin of zwart. Het filter lijkt nog goed, maar is toch echt aan vervanging toe.
Aan de indicator is dus niet altijd duidelijk te zien wanneer het filter vervangen moet worden. Daarom geeft het NCFH een aantal tips. Zo moet het filter na 400 werkuren vervangen worden. Om het aantal werkuren bij te houden is het van belang om een logboek aan te maken. Daarnaast staat op het filter een uiterste vervangingsdatum, los van het feit of de trekker veel of weinig gebruikt. Je kunt in die situatie overigens de levensduur van het koolstoffilter wel verlengen. Je moet hem dan – nadat het spuitseizoen erop zit – vervangen door een papieren filter en het koolstoffilter bewaren in een luchtdichte zak.
Uiteraard is een nieuw filter ook essentieel zodra je de kwaliteit van het huidige filter niet meer vertrouwt. Het wisselen van het filter vraagt wel aandacht. Het dragen van beschermende kleding en handschoenen is verplicht.