Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Transport

Drie gebruikers over luchtdrukwisselsysteem van PTG

Bij de juiste bandenspanning ontzien goede landbouwbanden de bodem. Maar op de weg moet de spanning weer snel omhoog om de banden heel te houden. Dat lukt alleen met een luchtdrukwisselsysteem. Drie gebruikers over het tweeleidingensysteem van PTG.

Het Duitse bedrijf PTG bouwt al ruim 25 jaar luchtdrukwissel­systemen. Het tweeleidingsysteem van de fabrikant, de Airbox/drive 2L, wordt het meest verkocht. Deze heeft een aparte lucht- en stuurleiding. Een éénleiding­systeem is goedkoper en minder precies.

 ‘Snel bandenspanning aanpassen’

Akkerbouwer Wim de Witte uit Steenbergen (NB) heeft een Fendt 724 Vario met een luchtdrukwisselsysteem. Inmiddels heeft de trekker 1.200 uur gedraaid. “Nu kan ik snel de bandenspanning aanpassen en beter anticiperen op de omstandigheden in het land”, zegt De Witte.

2 bar op de weg scheelt bandenslijtage

De broers Werner en Randolf hebben met hun broer Niels een akkerbouw- en loonbedrijf in Swifterbant (Fl). Hun 39 meter brede getrokken CHD-veldspuit werd vorig jaar uitgerust met het PTG-lucht-drukwisselsysteem. En begin 2016 werd het systeem ook op een nieuwe Deutz-Fahr 6190 gezet, aangestuurd door de isobusterminal. Werner rijdt het meest met de spuit. “Op de weg rij ik graag op 2 bar en in het land op 1 bar. Dat scheelt bandenslijtage op de weg en de spuitsporen blijven knap.” Meer over het luchtdrukwisselsysteem, brandstofreductie, luchtcapaciteit, details van het systeem en de reactie van witlofteler Gerwin de Vries uit Espel is te lezen in het januarinummer van vakblad LandbouwMechanisatie. Lees het volledige artikel in het online vakbladarchief

Extra foto’s luchtdrukwisselsysteem

PTG’s eigen bedieningkast de RDS. Dat heeft niets met het Engelse elektronicamerk te maken maar staat voor ReifenDruckregelSystem. Hiermee kun je ook de druk van de aanhanger wisselen. Bij een Isobus-besturing zijn beide vereist.

Het ventiel voor luchtdoorvoer naar de voorwielen is hier aan de voorzijde naast het motorblok gemonteerd.

Meestal wordt boven de achterbrug, of aan de zijkant naast het spatbord de kast met elektronica gemonteerd voor het systeem.

Aan de andere zijde bevindt zich op deze Deutz-Fahr het ventiel voor de achterwielen.

Een systeem op de veldspuit. De extra luchttank pakt lucht van het systeem van de veldspuit. In het zwarte kastje huist wederom de elektronica.