Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Franse machinebouwers bouwen elektrische trekkers voor groenteteelt

Tijdens de Franse tuinbouwbeurs Sival, die vorige week in Angers werd gehouden, werden twee elektrische trekkers geïntroduceerd. Lichte werktuigendragers die in tunnelkassen, maar ook in de volle grond hun werk kunnen doen.

Zo toonde Elatec de Tract’Elec. Een portaaltrekker die een topsnelheid haalt van 8 kilometer per uur. Hij haalt zijn stroom uit een lood- of lithiumaccu. De eerste is goedkoop, de tweede gaat het langst mee. De machine is uit te rusten met een schoffelbalk of een andere machine, die je tussen de voor – en achterwielen, voor de bestuurder, in de driepuntshef van de trekker hangt.  Je kijkt dwars door het frame heen waardoor je prima zicht hebt op het werk. De trekker kan volgens de constructeurs voorzien worden van gps en internet, zodat hij data kan verzamelen van het gewas die later geanalyseerd wordt. En: het maakt het mogelijk om de combinatie als master-slave te laten rijden. Een trekker, waarop een bestuurder zit, bedient de andere trekkers zonder bestuurder.
— De tekst gaat door onder de foto —
De Elatec Tract’Elec. Een elektrische werktuigendrager, zoals er in Frankrijk steeds meer op de markt komen.

Alpo

Datzelfde idee heeft Alexandre Prevault ook. Hij bouwt in zijn onderneming Sabi Agri de iets luxere Alpo. Deze kleine trekker is voorzien van een driepunts hef voor- en achterop de trekker. In het midden, net voor het bestuurdersplatform zijn paar schoffels te monteren. En ook daar heb je prima zicht op. In tegenstelling tot de Tract’Elec heeft de Alpo geen stuur. Je bedient de trekker met joysticks en stuurt op de achterste wielen. Net als een schranklader dus. Dat maakt het mogelijk om op de plaats te draaien. Onderhoud is pas na zo’n 5.000 uur nodig. De machine weegt 450 kg en heeft een vermogen dat overeenkomt met een conventionele trekker van ongeveer 40 pk. De lithium-batterijen laden in twee uur op, waarna je er weer acht uur mee kunt werken. De bodemvrijheid van de trekker bedraagt 50 cm en de spoorbreedte 80 of 160 cm. De fronthef en de achterhef tilt 400 kg. De trekker kost ongeveer 30.000 euro.

Gerelateerde artikelen