Favoriet

Trekkers

Claas viert 25 jaar Xerion met gelimiteerde editie

Ter gelegenheid van het 25ste productiejaar van de Xerion trekkers komt Claas met een gelimiteerde editie in het kleurenschema van de eerste generatie Xerions. Daarnaast worden alle Xerions die worden gebouwd tussen juli 2022 en juli 2023 voorzien van een jubileumsticker op de cabinedeur.

Ter gelegenheid van het 25ste productiejaar van de Xerion trekkers komt Claas met een gelimiteerde editie in het kleurenschema van de eerste generatie Xerions. Daarnaast worden alle Xerions die worden gebouwd tussen juli 2022 en juli 2023 voorzien van een jubileumsticker op de cabinedeur.

De Xerion werd in 1993 aan het publiek voorgesteld, maar het duurde tot 1997 voordat de productie startte. De ontwikkeling van de Xerion begon in 1968 met de HSG Trac die was gebouwd om hydrostatische transmissies voor maaidorsers te testen. Het werd uiteindelijk een project waarin een systeemtrekker werd ontwikkeld die samen met Mercedes-Benz verkocht zou worden. Maar dat ging niet door omdat Mercedes-Benz in 1972 met de MB Trac op de markt kwam. Later in 1978 begon Claas met Projekt 207, een systeemtrekker waarvan meerdere prototypen zijn gebouwd. Het bekendste prototype is er een uit 1985 die bij de Claas fabriek staat. Deze trekker heeft een MAN zescilinder motor met een vermogen van 205,5 kW (280 pk) en een cvt versnellingsbak. Ook had de trekker al de 180 graden draaibare cabine die op elke Xerion te vinden is.

De Claas HSG uit 1968

Eerste generatie Xerion

In 1993 toonde Claas de Xerion 2500 voor het eerst aan het publiek. De trekker had een 8,6 liter zescilinder Perkins 1306 motor met een vermogen van 183,5 (250 pk). De versnellingsbak was een cvt die door Claas zelf werd gebouwd. De productie startte in 1997 en meteen werd de zwaardere Xerion 3000 aan het programma toegevoegd. De Xerion 3000 was technisch hetzelfde als de Xerion 2500, maar dan met een vermogen van 220,2 kW (300 pk). Beide modellen werden standaard geleverd met vierwielbesturing. Twee jaar later in 1999 werden de trekkers voorzien van een Perkins 1036-EDi motor waardoor het vermogen opliep naar 194,5 kW (265 pk) voor de Xerion 2500 en 231,2 kW (315 pk) voor de Xerion 3000. De productie eindigde in 2004 toen de serie werd afgelost door Xerion 3300 Trac.

Claas Xerion 3300 Trac en Xerion 3800 Trac

In 2004 introduceerde Claas een nieuwe generatie Xerion’s, startend met Xerion 3300 Trac. De Xerion 3300 Trac had een 8,8 liter Caterpillar C9 zescilinder motor met een vermogen van 223,9 kW (305 pk). De cvt versnellingsbak was een ZF Ecom die een maximale snelheid van 50 km/h haalde. De trekker was in drie uitvoeringen leverbaar: in de standaard trac met draaibaare cabine, de Trac VC met draaibare en verplaatsbare cabine en de nieuwe Saddle Trac met vaste cabine boven de motorkap die vooral in combinatie met opbouw drijfmesttanks wordt gebruikt. In 2007 werd de Xerion 3800 Trac aan het programma toegevoegd. Die trekker had een vermogen van 278,2 kW (379 pk) en werd ook met hondengang aangeboden. In 2012 eindigde de productie van de Xerion 3300 Trac en een jaar later ging de Xerion 3800 Trac uit productie.

Zwaardere Xerions

In 2009 introduceerde Claas de zwaardere Xerion 4500 en de Xerion 5000. Beide trekkers hadden een 12,5 liter Caterpillar C13 zescilinder motor met een nominaal vermogen van 329,6 en 357,5 kW (449 en 487 pk). De versnellingsbak was een ZF Ecom 4.5 die leverbaar was in 40 en 50 km/h uitvoering en de assen werden gemaakt door het Hongaarse RABA.

Overstap naar Mercedes-Benz motoren

Met de introductie van de Xerion 4000 in 2014 werden de Xerion 4500 en de Xerion 5000 vernieuwd. De trekkers kregen zescilinder motoren van Mercedes-Benz. De trekkers hadden een nominaal vermogen van 307,5, 351.6 en 381,7 kW (419, 479 en 520 pk). In 2020 werd de serie weer vernieuwd en werd de Xerion 4000 vervangen door de Xerion 4200. Alle modellen hadden nog dezelfde motoren als de voorganger, maar voldeden nu aan de Stage V normen en hadden nu een nominaal vermogen van 336,2, 352,4 en 373,6 kW (458, 480 en 509 pk). Nieuw was de optionele Trac VS op vier rupsen.