Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Kioti HX1401 – Vedergewicht

Lange tijd had Kioti geen serieuze trekker in de klasse boven 73 kW (100 pk). De HX-serie loopt binnenkort tot 105 kW (140 pk) en dat was voor ons reden genoeg om een prototype van topmodel HX1401 tegen het licht te houden.

Lange tijd had Kioti geen serieuze trekker in de klasse boven 73 kW (100 pk). De HX-serie loopt binnenkort tot 105 kW (140 pk) en dat was voor ons reden genoeg om een prototype van topmodel HX1401 tegen het licht te houden.

Kioti was nog niet eerder in onze trekkertestrubriek te zien. De reden? Lange tijd bouwde de Koreaanse trekkerbouwer geen landbouwtrekkers. Maar dat is veranderd. Importeur Pols uit Zuidland (ZH.) toont lef en stelde voor de trekkertest een prototype van het nieuwe topmodel HX 1401 beschikbaar. Doorgaans zijn prototypes in de trekkertest door kinderziektes geen succes, maar Kioti bewijst dat de basis goed is.

Onder de fris uitziende motorkap zit een Koreaanse viercilinder van moederbedrijf Daedong. Uit de 3.833 cc cilinderinhoud levert de motor op papier 105 kW (140 pk). Voor de vermogenstester gaat de HX1401 tot het gaatje en levert 91,8 kW (124 pk) bij 2.150 toeren. Een verlies van 12,2 procent – een normale waarde. Om één kW aan de aftakas te produceren gebruikt de trekker 41 cc van de cilinderinhoud. Dat is één van de laagste waarden van trekkers die LandbouwMechanisatie ooit heeft getest. Een boostfunctie ontbreekt. Het maximumkoppel van 516 Nm levert de trekker bij 1.450 motortoeren. De koppelstijging van 36,5 procent bij even zoveel toerendaling levert een stijgingsfactor op van precies 1. Geen vechtersbaas, maar ook niet slecht.

De powershiftbak is ontwikkeld voor de Europese markt

Het hoge toerental bij maximumvermogen leidt ertoe dat de trekker wat gulziger is dan gemiddeld als hij aan de bak moet: 269,2 gram per kWh aan de aftakas. Bij nominaaltoerental is het verbruik gemiddeld en bij maximumkoppel is de trekker met 240 g/kWh 4,2 procent zuiniger dan het gemiddelde van de laatste dertig testtrekkers. De brandstoftank van 230 liter is ruim voldoende voor een lange werkdag. Doordat de emissietechniek onder de motorkap is weggewerkt, volstaat een bescheiden uitlaat langs de cabinestijl.

Volledig nieuw voor Kioti is de transmissie. Omdat de vierversnellingsbak met vier groepen en een hooglaag (32v/32a) voor Europa wat te karig werd geacht, heeft de fabrikant in eigen huis een bak ontwikkeld met acht onder last schakelbare stappen. Er zijn twee groepen plus nog een kruipversnellingsbak. Het aantal keuzes is daarmee eveneens 32 versnellingen. Met elf versnellingen (in drie groepen) zijn er ruim voldoende snelheden in het werkbereik van 4 tot 12 km/h. Als de trekker koud is, schakelt de bak traag en schokkerig. Dat verbetert wat als de olie warm is. Pluspunt is dat de powershift op drie plekken te bedienen is: op de armleuning, op de versnellingspook en op de kruishendel van de hydrauliek. Er is schakelautomatiek, maar deze is niet programmeerbaar. En uit zichzelf schakelt de bak pas bij 2.100 toeren naar een volgend verzet. Een zelfdenkende automaat of een zelf instelbaar schakelmoment zouden niet misstaan.

Op de weegbrug geeft de wijzer precies 5 ton aan. Dat is licht voor een trekker van 105 kW (140 pk). Daarmee is de Kioti een mooie trekker voor verplegingswerk of op brede lagedrukbanden voor voorjaarswerkzaamheden.

Motor en brandstof

De kleine Daedong-motor heeft een cilinderinhoud van 3.833 cc. Maximaal levert de trekker een keurige 91,8 kW aan de aftakas, een verlies van ongeveer 12 procent. De koppelstijging is wat gewoontjes (36,5 procent) bij een evengrote toerendaling. Het brandstofverbruik is rond het gemiddelde: bij maximumvermogen 4 procent gulziger dan gemiddeld en bij maximumkoppel juist 4 procent zuiniger.

Alles onder de kap

De Deadong-viercilinder met turbo en intercooler voldoet aan Stage V-emissie-eisen. Alle uitlaatgasbehandelingstechniek (SCR-katalysator en het roetfilter) is onder de kap gemonteerd.

Transmissie en aftakas

Ruim voldoende versnellingen (32v/32a) en standaard een kruipbak. Het is een achttraps powershift met powershuttle onder het stuur. Veel bedieningsmogelijkheden van de powershift: op de versnellingspook, op de kruishendel en met een wipschakelaar op de armleuning. De aftakas heeft drie toerentallen: 540/750 en 1.000. Standaard monteert Kioti een rijafhankelijke aftakas.

Schakelautomatiek

De schakelautomatiek en niet instalbaar. De bak schakelt pas naar een volgende trap bij 2.100 motortoeren. Met koude olie schakelt de powershift bovendien abrupt. Wellicht dat het met nieuwe software beter wordt.

Kioti HX1401 over 8 jaar bij 500 draaiuren/jaar

Bruto-aanschafwaarde€ 99.130
Nettowaarde geschat -30%€ 69.331
Restwaarde na 8 jaar 45%€ 31.226
Afschrijving totaal€ 38.165
Afschrijving per jaar€ 4.771
Afschrijving per draaiuur€ 9,54
Renteverlies per jaar: 5% gemiddeld geïnvesteerd vermogen
(69.391 + 31.226) : 2 à 5%€ 2.515
Per draaiuur€ 5,03
Gemiddeld brandstofverbruik (15% op max. vermogen 55% op 70%-deellast en 30% op 40%-deellast)17,09 l/uur
Per draaiuur (%1,15/l)€ 19,65
Stalling en verzekering 2% van nettowaarde
Per draaiuur€ 2,78
Reparaties: 1,6% van nettowaarde
Per draaiuur€ 2,22
Periodieke onderhoudskosten: filters, olie, koelvloeistof e.d.
Per draaiuur € 1,33
Totale kosten per draaiuur€ 40,55

Hef en hydrauliek

Fijne hefbediening van de elektronische hef met voldoende instelmogelijkheden. De hefkracht van 4.135 daN valt tegen en trekkrachtregeling via de topstang is ouderwets. De hydrauliekopbrengst van de tandwielpomp is met 80 liter per minuut in orde. Geen powerbeyond en ook geen instelling van de oliestroom en tijd. Elektrische ventielen zouden de trekker niet misstaan.

Weinig verval

Hoewel de hefkracht tegenvalt, is het verval van 8,8 procent laag. Op 40 cm tilt de trekker 3.772 daN en op 100 cm 4.217 daN. De categorie II-vanghaken lijken op het oude type vanghaken van Walterscheid.

Onderhoud en kosten

Het onderhoud is in grote lijnen eenvoudig uit te voeren. Gaasjes houden de radiateurs schoon. Naar het koelvloeistofreservoir was  het even zoeken. Het wisselen of uitblazen van cabinefilters kost veel tijd: vier stuks en geen snelle toegang. De onderdelen- en onderhoudskosten zijn normaal. Samen met de relatief lage aanschafprijs is de berekende uurprijs lager dan die van de meeste concurrenten.

Onhandig interval

De motor heeft een onderhoudsinterval van 500 uur, de transmissie en hydrauliek van 800 uur. Maar het transmissieoliefilter is elke 400 uur aan de beurt. Onhandige is dat de intervallen niet mooi op elkaar aansluiten.

Cabine en comfort

Mooie vijfstijlencabine met veel zicht. Het dashboard kantelt met het stuur mee, dat in lengte en neiging verstelbaar is. De lengteverstelling zou iets langer mogen. Het geluidsniveau is acceptabel maar aan de hoge kant. Airco is standaard. Een geveerde vooras is niet leverbaar. Cabinevering zat niet op ons exemplaar, maar is wel in ontwikkeling en wordt dan standaard gemonteerd.

Tikje chique

Hoewel er veel plastic is gebruikt, oogt het cabine-interieur door de bruine teinten chique. Er zijn voldoende plekken om spullen op te bergen: meerdere grote vakken en ook flessen- en bekerhouders.

Aankomende veranderingen

Omdat de trekker nog niet helemaal is uitontwikkeld, kan de productieversie nog wat afwijken van de geteste uitvoering. Zo overweegt de fabrikant de montage van een luxere luchtgeveerde stoel met ventilatie en verwarming. Ook over cabinevering denkt de fabrikant nog na. Dat zou niet alleen een stap voorwaarts betekenen in rijcomfort, maar ook het geluids- en trillingsniveau in de cabine verlagen, aldus de fabrikant. Uit productieoverwegingen zullen beide ontwikkelingen standaard of helemaal niet op de uiteindelijke productieversie komen. Verder werkt de Koreaanse fabrikant aan een stop-en-go-functie waarbij de koppeling automatisch wordt bediend als je de rem intrapt. Handig bij werk met een voorlader. Verder worden er verbeteringen in en rond de cabine verwacht: verbeterde interieurverlichting, een slimme sleutel waardoor de motor gestart kan worden per drukknop en een LCD-scherm voor trekkerinstellingen. Op die laatste zijn dan zaken van de hef instelbaar, is er een beknopte vorm van kopakkermanagment en zijn trekkerprestatiegegevens afleesbaar. Of de trekkers straks daadwerkelijk met deze extra’s worden uitgerust, is afhankelijk van de wens van de gezamenlijke importeurs.

Elf versnellingen in het werkbereik van 4 tot 12 km/h. De in eigen huis ontwikkelde versnellingsbak heeft twee groepen met elk acht powershifttrappen die onder last te schakelen zijn. Een kruipgroep verdubbelt het aantal versnellingen tot 32 stuks voor- en achteruit.

Plastic

Wie voor het eerst plaatsneemt, zal zich snel thuis voelen. Veel zaken zijn nog in het prototypestadium (onder andere de armleuning). De afwerking is netjes en functioneel. Wel heeft de cabine een hoog plasticgehalte, maar door de lichtbruine kleur oogt het onderkomen toch redelijk chique. De luchtgeveerde stoel kan draaien en er is een goed wegklapbare en beklede bijrijderszit. Het dashboard kantelt mee met het stuur maar kan net niet ver genoeg naar achteren. Onder het stuur huist de powershuttle die het mogelijk maakt om onder last en zonder koppeling van rijrichting te wisselen. De zijconsole is opgeruimd en hef en hydrauliek laten zich prettig bedienen. Het comfort is in orde, maar cabinevering – die nog in ontwikkeling is – is een welkome aanvulling.

Hydraulisch zijn er nog wat verbeterwensen: drie mechanische ventielen plus een kruishendel voor fronthef of frontlader is in orde, evenals de hydrauliekopbrengst van 80 liter per minuut. Elektrische ventielen en power beyond zijn evenwel (nog) niet leverbaar en ook de doorstroming is niet instelbaar. Dat zijn zaken die je wél verwacht op een 105 kW (140 pk) sterke trekker van een merk met Europese ambities.

De hefinrichtingsfuncties zijn redelijk uitgebreid en prettig te bedienen via een schuifje in de armleuning. Onder de armsteun zitten knoppen voor de fijnafstelling van de elektronische hef. De hefkracht valt wat tegen met 4.135 daN (4.217 kg), al benadert de trekker de fabrieksopgave van 4.410 kg. Het verval tussen de laagste en hoogste waarde is met 363 daN gering. Helaas is er alleen een externe bediening op het rechterspatbord, maar importeur Pols gaat ze standaard op beide spatborden monteren. De Zuidberg-fronthef tilt 2.245 daN.

Overzichtelijk

Voorop de zijconsole prijkt een kruishendel voor bediening van de fronthef en met knoppen voor transmissie en de claxon. Verder is er een knop voor inschakelen van de aftakas. Drie dubbelwerkende mechanische ventielen waarvan één met zweefstand en één die is vast te zetten. Bedieningspaneel voor de werkverlichting, ruitenwisser en agressiviteit van de omkeerschakeling. Knoppen voor automatische functies van de aftakas en vierwielaandrijving. Versnellingspook met groepenschakeling en pook voor het inschakelen van de kruipversnellingen. Opklapbare armleuning met daarop handgas, knop voor de powershift en bedieningselementen voor de hef. Onder het klepje van de armleuning zitten knoppen voor de fijnafstellingen van de hef.

Analoog en digitaal

De mix van analoge en digitale tellers ziet er netjes uit. Onder het stuur onder meer knoppen voor de toerentalgeheugens.

Opbergruimte

In de cabine zijn grote en wat kleine opbergvakjes. De gereedschapskist zit bij de dieseltank. Die laatste is aan de kleine kant.

Vier cabinefilters

Cabinefilters uitblazen of vervangen kost veel tijd. Het zijn er vier. Ze zitten achter een kapje met vier lange schroeven zonder snelsluiting.

Meetgegevens LandbouwMechanisatie

Aftakasvermogen maximaal91,8 kW (125,0 pk)
met specifiek brandstofverbruik269,2 g/kWh
Aftakasvermogen nominaal89,3 kW (121,6 pk)
met specifiek brandstofverbruik268,3 g/kWh
Draaimoment maximaal516 Nm
met specifiek verbruik 240,7 g/kWh
Koppelstijging (bij toerendaling)36,5% (36,4%)
Inhoud specifiek41,4 cm
³/kWHydrauliekopbrengst maximaal80 l/min
Oliedruk maximaal190 bar
Hydraulisch vermogen maximaal16,3 kW
Hefkracht maximaal4.135 daN (4.217 kg)
Geluidsniveau volgas71 dB(A)
Gewicht5.000 kg
Gewichtsverdeling voor/achter43,6% / 56,4%
Bodemvrijheid47 cm
Banden voor/achter380/85R28 / 460/85R38
Brutoprijs standaard excl. btw92.000 euro
Brutoprijs getest excl. btw99.130 euro

Technische gegevens opgave fabrikant

Motormerk en -typeDeadong 4JTA-TP5A Stage V
Cilinderaantal en -inhoud4, 3.833 cm³
Vermogen maximaal104,5 kW (140,1 pk)
Vermogen nominaalGeen opgave
Draaimoment maximaal540 Nm
Inhoud dieseltank230 liter
Transmissie32V/32A, 8-traps powershift
Aftakas540 / 750 / 1.000 en rijafhankelijk
Hydrauliekopbrengst pomp74,8 l/min
Oliedruk maximaal185 bar
Hydrauliekventielen3 DW achter, 1 DW voor
Hefkracht4.410 kg
Transmissie- en achterbrug-olie77 liter
HydrauliekolieZie transmissie- en achterbrugolie
Motorolie15 liter
Toelaatbaar gewicht v/a/totaal3.200 / 4.715 / 7.915 kg
Onderdelenprijzen excl. btwTankdop 61 euro; rechterbuitenspiegel 172 euro; voorspatbord 86 euro; achterlichtunit 137 euro, koplamp-unit 334 euro; achterruit 274 euro; linkerportierglas 247 euro.

Kioti HX1401

54 kg per kW

MotorDeadong 3,8 liter viercilinder
Verm. max. PTO91,8 kW, 2.150 tpm• bij verbruik 269,2 g/kWh
Koppel max. PTO516 Nm, 1.450 tpm• bij verbruik 240,7 g/kWh
Transmissie8-trapspowershift, 32V/32A
Aftakas540, 750, 1.000 en rijafhankelijk
Gewicht5.000 kg, incl. fronthef
Brutoprijs getest excl. btw99.130 euro

Kubota M6-142

75 kg per kW

MotorKubota, 6,1 liter viercilinder
Verm. max. PTO91,1 kW, 1.896 tpm• bij verbruik 263,0 g/kWh
Koppel max. PTO554 Nm, 1.498 tpm• bij verbruik 245,6 g/kWh
Transmissie8-trapspowershift, 24V/24A
Aftakas540, 540E, 1.000 en 1.000E
Gewicht6.820 kg, incl. fronthef+pto*
Prijs getest excl. btw118.425 euro

New Holland T5.140 DCT

67 kg per kW

MotorNef (FPT), 4,5 liter viercilinder
Verm. max. PTO90,4 kW bij 1.695 tpm bij verbruik 248,2 g/kWh
Koppel max. PTO580 Nm, 1.394 tpm bij verbruik 236,9 g/kWh
Transmissie8-traps DCT, 24V/24A
Aftakas540, 540E en 1.000
Gewicht6.100 kg, incl. fronthef
Prijs getest excl. btw143.658 euro
De achterkant

Drie DW-ventielen met lekolie-opvang. Op de spatboden buiten-bediening voor aftakas. Op rechter spatbord buitenbediening voor hef-inrichting. Hendel voor inschakeling van de rijafhankelijke aftakas. Snelverstelrails met vang-muil van Scharmüller. Slechts één hefarm is in lengte verstelbaar. De stabilisatie werkt met een pengat-verstelling. Achterop zijn 460/85 R38-banden van BKT gemonteerd.

Vijf jaar garantie

Al met al heeft Kioti een redelijk geslaagde trekker neer gezet. Verbeterpunten zijn er zeker op het gebied van de souplesse van de versnellingsbak, mogelijkheden van de hydrauliek en de hefkracht. Wat ons betreft zouden grotere hulpcilinders van de hef of een zwaarder uitgevoerde hefinrichting niet misstaan. De motor presteert gewoon prima. De prijs is met een vanafprijs van 92.000 euro redelijk scherp voor een trekker met dit vermogen. De enige optie op de testtrekker is de fronthef (7.130 euro). In de testuitvoering kost de trekker 99.130 euro exclusief btw. Kioti geeft vijf jaar garantie.

Deze trekkertest wordt u gratis aangeboden door LandbouwMechanisatie.
Bekijk meer trekkertests

AlstublieftDeze trekkertest wordt u gratis aangeboden door LandbouwMechanisatie.