Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Beurs

Agritechnica 2023: Tafe toont waterstof en elektrische trekker

Het Indiase Tafe is voor het eerst op Agritechnica aanwezig en toont zoals begin dit weekend al duidelijk werd een prototype van een waterstoftrekker en eentje van een elektrische trekker. De eerste zal nooit in productie komen, de tweede is volgend jaar te koop.

Het Indiase Tafe is voor het eerst op Agritechnica aanwezig en toont zoals begin dit weekend al duidelijk werd een prototype van een waterstoftrekker en eentje van een elektrische trekker. De eerste zal nooit in productie komen, de tweede is volgend jaar te koop.

De waterstoftrekker is voorzien van een 3,2 liter drie cilinder verbrandingsmotor van 41 kW (55 pk) die veel weg heeft van een gangbare benzinemotor. In twee of drie carbontanks, wordt de waterstof onder een druk van 350 of 700 bar opgeslagen. Hoeveel precies is onduidelijk. Dat is ook niet nodig, de 7515 H2 waterstoftrekker blijft namelijk een concept en zal nooit in productie gaan. Het moet een staalkaart zijn van wat Tafe kan bouwen. Tegelijkertijd vindt het bedrijf de techniek en de brandstof nog te duur. “We bouwen jaarlijks meer dan 200.000 trekkers. Als de vraag naar zo’n waterstoftrekker stijgt, dan kunnen wij hem bouwen en leveren”, zegt Massimo Ribaldone. Sinds 2021 is hij directeur van Tafe. Daarvoor werkte de Italiaan 28 jaar lang voor Same Deutz-Fahr waar hij uiteindelijk verantwoordelijk werd voor de ontwikkelingsafdeling. Ook de elektrische trekker op de achtergrond komt uit zijn koker. Die gaat wel in productie. In de tweede helft van volgend jaar moet de slechts 20 kW sterke compact-trekker met een 25kWh Li-ion accu en een mechanische transmissie uit de fabriek in India rollen. Op een volle accu kun je vier uur werken om na een uur aan de snellader weer vier uur verder te kunnen. Met een gewone oplader duurt dat opladen overigens 3,5 uur. Het trekkertje weegt 1.300 kg en de categorie 1 hef tilt maximaal 750 kg.

Tafe wil ook in Europa vaste grond onder de voeten krijgen. Het heeft dealers benoemd in de meeste landen, al ontbreekt Frankrijk nog. Dat geldt ook voor Nederland. Fabrikanten van grote landbouwtrekkers hoeven niet bang te zijn voor concurrentie van het merk. Het heeft tot doel groot te worden in trekkers in de klasse onder 75 kW (100 pk) waarbij het vooral technologisch voorop wil lopen.

Gerelateerde artikelen