Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Robotica

Afstemming van de eTrac op de praktijk

Bij de ontwikkeling van een nieuw product zoals van onze robottrekker, de eTrac  probeer je meteen de juiste keuzes te maken. Omdat wij als engineers uit de high tech industrie kwamen en niet bekend waren met landbouwmechanisatie hebben we achteraf gezien toch niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Dat zullen we de komende tijd weer herstellen.

Bij de ontwikkeling van een nieuw product zoals van onze robottrekker, de eTrac  probeer je meteen de juiste keuzes te maken. Omdat wij als engineers uit de high tech industrie kwamen en niet bekend waren met landbouwmechanisatie hebben we achteraf gezien toch niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Dat zullen we de komende tijd weer…

Zo hadden we voor de sturing van het neuswiel voor een haakse kegelkast gekozen, aangedreven door een DC motor. Dat was toch een te complexe oplossing, de komende tijd zullen we die dan ook vervangen door een enkele lineaire actuator die via de CAN bus kan worden aangestuurd en waarvan de stand ook via diezelfde CAN bus kan worden uitgelezen.

Om zo zuinig mogelijk met de elektrische energie om te gaan, kozen we er voor om alle actuatoren elektrisch aan te drijven maar dat bleek in de praktijk toch niet haalbaar. We zullen daarom de komende tijd alsnog een hydrauliekpomp installeren om zowel de driepuntshef als de schoffelmachine aan te kunnen drijven. Hydrauliek is en blijft een technologie die niet altijd door een elektrische aandrijving vervangen kan worden.

Verder zullen we nog wat meer optimalisaties doorvoeren zoals het toevoegen van een tweede GPS-antenne zodat bij opstart direct de rijrichting kan worden bepaald wat met een enkele GPS-antenne niet lukte. Ook zullen we mechanische voorzieningen treffen om de autopilot van Avular en de 3D-camera’s van VBTI te kunnen integreren met de eTrac.

Gerelateerde artikelen