Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Massey Ferguson introduceert 5M-serie

Trekkerfabrikant Massey Ferguson komt met de 5M-serie als vervanger van de 5700M-serie. Er komt een nieuw topmodel, de Dyna-4-versnellingsbak is nu standaard en er is nu isobus en gps leverbaar.

Trekkerfabrikant Massey Ferguson komt met de 5M-serie als vervanger van de 5700M-serie. Er komt een nieuw topmodel, de Dyna-4-versnellingsbak is nu standaard en er is nu isobus en gps leverbaar.

De trekkers hebben dezelfde grijze familie-accenten gekregen zoals we die van de S-series kennen. De trekkers gaan gebouwd worden in de fabriek in Beauvais (Fr.). De serie bestaat uit zes modellen van de 5M.95 van 70 kW (95 pk) tot aan topmodel 5M.145 met 105 kW (145 pk). De drie kleinste hebben een wielbasis van 243 cm, waar de grootste drie 262 cm aan wielbasis hebben. Onder de kap hebben alle modellen de bekende 4,4 liter Agcopower motor die aan Stage 5 voldoet. Het maximumvermogen bereiken de motoren bij 2.000 toeren, het maximumkoppel ligt rond de 1.500 motortoeren. De brandstoftank groeide tot 198 liter. Aan Adblue kan er 18 liter mee.

De bekende Dyna-4 transmissie – die inmiddels alweer 20 jaar mee gaat – is voortaan standaard voor de 5M-serie. Deze semi-powershifttransmissie heeft 16 versnellingen voor- en achteruit waarbij zowel de vier groepen als powershifttrappen zonder koppeling te schakelen zijn. Dit kan met de T-hendel in de zijconsole, de Powercontrol-omkeerschakeling onder het stuur of knoppen op een optionele voorlader joystick. Optioneel is een kruipbak leverbaar met 16 extra versnellingen. Schakelautomatiek (Autodrive) en remmen zonder koppelen (Brake to neutral) en cabinevering zijn eveneens optie. De trekker rijdt 40 km/h bij 1.880 toeren. De handgeschakelde 12V/12A-versnellingsbak is voor deze serie niet meer leverbaar.

Geen fronthef

Opvallend is dat – volgens de folder – voor de drie grootste modellen (5M.125, 5M.135 en M.145) affabriek vooralsnog geen fronthef leverbaar is. Daarvoor moet dus aangeklopt worden bij externe partijen zoals Zuidberg. Verder hebben de drie kleinste modellen tot en met de 5M.115 een categorie 2 hefinrichting met een hefkracht van 4.300 kg. Voor de drie grotere modellen is dat 900 kg meer (5.200 kg) en bovendien van bouwgrote categorie 3. De trekkers zelf zouden volgens de fabrikant 4.500 kg wegen.

Wat hydrauliek betreft is er standaard een 58 l/min open center pomp. Optioneel is er de optie om de oliestroom te combineren met de olie die beschikbaar is voor de hefinrichting waarna er 100 l/min aan de snelkoppelingen beschikbaar is. Handig in combinatie met een voorlader. Affabriek zijn er vijf modellen voorladers leverbaar tot 4,20 m hoog en met een hefkracht van ca. 2.000 kg. Ook is het speciale visio-dak leverbaar voor beter zicht op de voorlader in de hoogste stand.

Isobus

Voor het eerst is voor deze zogenoemde Global-serie de optie om affabriek Isobus-werktuigen aan te sturen. Daarvoor wordt het Fieldstar 5-scherm gebruikt, wat de trekker eveneens geschikt maakt voor Autoguide (gps), sectiecontrole en telemetrie. Wanneer nodig kan de trekker ook worden voorbereid op Autoguide. Vanaf december zijn de trekkers te bestellen. Uitleveren zal in het eerste kwartaal van 2025 plaatsvinden. De prijs is nog niet bekend, maar deze zal naar verwachting 10 tot 15 procent lager zijn dan een trekker uit de 5S-serie.