Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Algemeen

Youtuber Mr Hewes bouwt Chieftain-tank om en ploegt ermee

Mr. Hewes heeft een Britse Chieftain-tank omgebouwd om mee te kunnen ploegen. Op de achterkant van de 55 ton zware tank monteerde hij een hefinrichting en sloot hij hydrauliek aan om er een zesscharige Dowdeswell DP70-wentelploeg mee te kunnen trekken.

Mr. Hewes heeft een Britse Chieftain-tank omgebouwd om mee te kunnen ploegen. Op de achterkant van de 55 ton zware tank monteerde hij een hefinrichting en sloot hij hydrauliek aan om er een zesscharige Dowdeswell DP70-wentelploeg mee te kunnen trekken.

De driepuntshef die Hewes monteerde is in feite een fronthef van John Deere. De fronthef(categorie III) werd vastgelast op een 25 mm dikke stalen adapterplaat, die met bouten is verbonden aan de originele sleep- en hijsogen van de tank. Er is niet gelast aan het chassis, de tank zelf bleef dus ongewijzigd.

De fronthef is gemonteerd op een 25 mm dikke adapteplaat, die aan de originele sleep- en hijsogen is geschroefd.

Hydrauliek

Hoewel de Chieftain-tank eigen hydrauliek heeft, koos Hewes ervoor een losse hydrauliekunit te monteren. Een extern hydrauliekblok met afstandsbediening bedient de hefcilinders en het wentelmechanisme van de ploeg. Voor het wentelen werd een extra functie aangebracht. De hydrauliek bleek krachtig genoeg om de zware ploeg te heffen en te keren, al moest er nog een smoorventiel geplaatst worden om te voorkomen dat de hef te hard zakte. Trekkrachtregeling is er niet, maar is met zoveel vermogen en grip in feite overbodig.

Om te voorkomen dat de ploeg te snel zakt monteerde Hewes een smoorventiel.

Ploegen

Vanzelfsprekend heeft de tank geen moeite om de zesschaar Dowdeswell DP70 door de grond te trekken. Na wat oefenen was het resultaat verrassend netjes. Het brandstofverbruik was vrij fors: voor drie tot vier passages werd iets meer dan 100 liter diesel verbruikt. Geen goedkope hobby dus. Keren op de kopakker is voor de tank een peulenschil dankzij de rupsaandrijving en -besturing. Omdat vanaf de bestuurdersplaats geen zicht is op ploeg en hefinrichting monteerde Hewes een camera.

Hoewel de tank geen moeite heeft met de ploeg, is het brandstofverbruik fors: ruim 100 liter met vier baantjes ploegen.

Chieftain-tank

De tank zelf weegt zonder hefinrichting – in gevechtsuitrusting – rond de 55 ton. Onder de motorkap ligt een vrij bijzondere motor: een Leyland L60. Een tweetakt dieselmotor met zes cilinders, twaalf zuigers en twee krukassen. Het vermogen ligt volgens Hewes tussen de 587 en 660 kW (tussen 800 en 900 pk). De motor is ontworpen voor meerdere soorten brandstoffen zoals diesel, petroleum, kerosine en zelfs benzine. Maar op diesel loopt de motor het best en heeft dan de langste levensduur. Laten we het over de emissienorm maar niet hebben…

Omdat er vanaf de bestuurdersplaats geen zicht is op de hef en ploeg monteerde Hewes een camerasysteem.