Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Verzorging

Agritechnica 2025: Rauch varieert met Vario Smart het toerental van een enkele strooischijf

De Duitse machinefabriek Rauch zal tijdens Agritechnica VarioSmart introduceren. Daarmee wordt het toerental van een van de strooischijven van een mechanisch aangedreven strooier aangepast. Dat levert een nauwkeurig strooibeeld langs de rand van het perceel op.

De Duitse machinefabriek Rauch zal tijdens Agritechnica VarioSmart introduceren. Daarmee wordt het toerental van een van de strooischijven van een mechanisch aangedreven strooier aangepast. Dat levert een nauwkeurig strooibeeld langs de rand van het perceel op.


Vario Smart moet zo de nauwkeurigheid van hydraulische techniek met de eenvoud en efficiëntie van een mechanische aandrijving combineren. Met VarioSmart kan de chauffeur vanuit de cabine traploos het toerental van de strooischijven traploos regelen, zonder dat een hydraulische aansluiting nodig is. Bij hydraulisch aangedreven strooiers kan dat immers al langer, bij mechanisch aangedreven strooiers niet. Daar worden nog steeds overwegend kantstrooiplaten gemonteerd of wordt het toerental van beide strooischijven aangepast. Dat werkt, maar is niet nauwkeurig.

VarioSmart, dat vooralsnog alleen toegepast wordt bij Axis-strooiers met conventionele aftakasaandrijving, maakt het mogelijk om het toerental van de rechterstrooischijf apart te regelen. Vanuit de cabine kan de chauffeur het toerental traploos terugbrengen van 900 naar 400 toeren per minuut. Daardoor ontstaat een steiler aflopend strooibeeld langs de perceelranden en komen er dus minder kunstmestkorrels buiten het perceel.

Rauch bedacht daarvoor een hydraulisch aangestuurde meerplaatskoppeling, die middels een geïntegreerde pomp en proportioneel ventiel het toerental onafhankelijk regelt van 300 tot 1.100 toeren per minuut. De besturing ervan verloopt via een isobus-terminal. Het systeem heeft zijn eigen afgesloten olietank en een axiale ventilator, die ervoor moet zorgen dat de koeling gewaarborgd is en onderhoudsvrij blijft. Rauch dat de efficiëntie van de koppelgestuurde slipregeling tot dertig procent hoger is van hydraulische aandrijvingen. Dat moet dus een lager dieselverbruik en lagere CO₂-uitstoot opleveren. In combinatie met gps en sectiecontrole past de strooier automatisch de werkbreedte aan op de kopakker.

Hydraulisch aangestuurde koppeling

Met de Vario Smart aandrijving is het mogelijk om het toerental van de rechterstrooischijf los van die van de linkerschijf te regelen.