Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Mesttechniek

Agritechnica 2025: Veenhuis Evora met wielaandrijving

Machinebouwer Veenhuis heeft bij de fabriek in Rijssen (Ov.) laten zien welke noviteit er op Agritechnica te zien zal zijn. Het is de Evora, een mesttank met tandemas en een inhoud van een kleine 22 kuub. Opvallend is de Smart Assist wielaandrijving op de voorste as.

Machinebouwer Veenhuis heeft bij de fabriek in Rijssen (Ov.) laten zien welke noviteit er op Agritechnica te zien zal zijn. Het is de Evora, een mesttank met tandemas en een inhoud van een kleine 22 kuub. Opvallend is de Smart Assist wielaandrijving op de voorste as.

Voor het pand bij de fabriek staat de compleet nieuwe Evora. Veenhuis heeft de 21,7 kuubs tank op een versmald chassis gezet. Die is nu 50 cm breed. Dat is gedaan om met grote banden – 900/60R42 – een stuuruitslag van 15 graden te halen. Hoewel de grootte van de banden is toegenomen, blijft de Evora wel binnen de maximale breedte van 3 meter.  

De mesttank is leverbaar met een verdringer- en een centrifugaalpomp. De capaciteit van de hefinrichting is 9 ton. In die hef kan een bemester tot een breedte van 27 meter hangen.

100 pk erbij

Het meest opvallende nieuws aan de Evora zijn de schuifassen. Dat die assen een halve meter naar buiten kunnen bewegen is geen wereldnieuws, maar de aandrijving van de wielen aan de voorste as wel. De twee voorste wielen kunnen hydraulisch worden aangedreven. Daarvoor heeft Veenhuis samengewerkt met het Finse BlackBruin. Het systeem zou een brandstofbesparing van zo’n 15 tot 20 procent moeten opleveren. Theoretisch kan er met de hydrauliek van de Evora zelf 100 pk worden bijgeteld. Gebruik je de hydrauliek van de trekker dan kan er – afhankelijk van de opbrengst – 60 pk worden bijgerekend. Er wordt dan wel minimaal 140 l/min gevraagd. Het aandrijfsysteem heeft een mechanische vrijloop en past ook op een vaste as. De maximale snelheid van de wielaandrijving is 19 km/h. Voor het luchtdrukwisselsysteem kunnen de componenten optioneel door de as worden geleid.  

De mogelijkheid tot monsters nemen laat zien dat Veenhuis zich richt op de Nederlandse markt. Maar ook voor de export kan de Evora geschikt worden gemaakt. Voor de thuismarkt wordt de tank op vier weegcellen gezet. Wordt er in Duitsland een Evora verkocht, dan verdwijnen de weegcellen en wordt de apparatuur voor het nemen van monsters achterwege gelaten. Bij onze oosterburen is dat namelijk niet nodig.

Veenhuis presenteert officieel op Agritechnica. De serieproductie begint medio 2026.

Op de voorste as zitten wielmotoren. De aandrijving zou een flinke brandstofbesparing moeten opleveren.

Op het versmalde chassis zijn vier weegcellen gemonteerd.