Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Agritechnica 2025: Tadus bouwt in 2026 vijf elektrische T16.20 trekkers

Het bedrijf Tadus uit het Zuid-Duitse Schnaitsee toont tijdens Agritechnica het eerste prototype van de T16.20 E-traktor, zoals de naam al aangeeft een elektrische trekker. Hij moet volgend jaar in productie gaan. Het bedrijf wil er dan vijf bouwen. In 2027 zijn dat er 15 en in 2030 moeten dat er 200 zijn.

Het bedrijf Tadus uit het Zuid-Duitse Schnaitsee toont tijdens Agritechnica het eerste prototype van de T16.20 E-traktor, zoals de naam al aangeeft een elektrische trekker. Hij moet volgend jaar in productie gaan. Het bedrijf wil er dan vijf bouwen. In 2027 zijn dat er 15 en in 2030 moeten dat er 200 zijn.

De eerste trekkers worden in een straal van 150 km rondom de fabriek verkocht zodat het bedrijf ze goed in de gaten kan houden en voldoende service kan verlenen, mocht dat nodig zijn. De Tadus T16.20 is voorzien van twee 100 kWh lithium-ion batterijen van een bus, die uit te wisselen zijn. Ze liggen daarvoor aan de rechterzijkant van de trekker achter een deur. De 200 kWh staat gelijk aan 60 liter diesel. De batterijen wegen samen zo’n 1.300 kg en je kunt ze met een vorkheftruck in vijf minuten omwisselen voor andere opgeladen batterijen, zo claimt het bedrijf. De trekker krijgt er een piekvermogen van 120 kW (160 pk) door, maar gemiddeld genomen is dat 80 kW (110 pk). Opladen kost je het gangbare stopcontact negen uur. Laad je met een 120 kW DC snellader dan is dat nog maar twee uur. Vanwege de ruimte die nodig is voor die batterijen staat de cabine – die van Claas afkomstig is – hoog op de trekker. De trekkerbouwer koos er sowieso voor om zoveel mogelijk standaard onderdelen in te kopen. Zo komt de geveerde vooras van Carraro. De trekker heeft vijf elektrische motoren. Een voor de aandrijving van de achteras en een voor de voorwielen. De rijsnelheid is traploos regelbaar van 0 tot 40 km/h. Dan is er ook nog een elektrische motor voor de aan drijving van de frontaftakas, een voor de achteraftakas en een voor de hydrauliekpomp. Die laatste levert maximaal 75 liter olie per minuut. Ze brengen de olie naar twee dubbelwerkende ventielen en een enkelwerkend hydraulisch ventiel. Net als een gangbare trekker in deze vermogensklasse tilt de trekker 5.000 kg in de achterhef en voor 3.000 kg. Hij is wel wat zwaarder. De trekker weegt namelijk 7.500 kg. En ook de prijs is hoger. De Tadus T16.20 staat voor ongeveer 300.000 euro in de prijslijst. Maar, zo geeft de fabrikant aan, dan heb je niet alleen een trekker, maar ook een batterij om opgewekte elektriciteit van bijvoorbeeld zonnepanelen in op te slaan. Je kunt de accu’s namelijk bidirectioneel gebruiken.