Trekkers
75 jaar trekkers: De jaren 2020
Landbouwmechanisatie bestaat 75 jaar. Tijd om terug te kijken naar de ontwikkeling van trekkers in de afgelopen 75 jaar. In het achtste deel de jaren 2020.
Landbouwmechanisatie bestaat 75 jaar. Tijd om terug te kijken naar de ontwikkeling van trekkers in de afgelopen 75 jaar. In het achtste deel de jaren 2020.
De afgelopen vijf jaar lag de ontwikkeling van trekkers niet stil en waren fabrikanten vooral bezig met de ontwikkeling van trekkers op alternatieve brandstoffen. Terwijl westerse fabrikanten inzetten op waterstof, biobrandstoffen, methaan en elektrisch, richten Chinese fabrikanten zich vooral op de ontwikkeling van hybride trekkers.
Op het gebied van overnames was het vrij rustig. Zo nam Keestrack het Italiaanse Goldoni over, Arbos Lovol, en de Asko Holding nam de Canadese trekkerfabrikant Versatile over van het Russische Rostselmash. De Poolse trekkerfabrikant Ursus ging in 2022 failliet en werd in 2024 weer overgenomen, maar de productie van trekkers is nog niet hervat. Ook vroeg de Oostenrijkse fabrikant Syn-Trac in 2024 faillissement aan; in 2025 werd het bedrijf overgenomen door de Duitse fabrikant Fuss Spezialbau.
In 2020 was New Holland de eerste fabrikant die een trekker op methaan in serieproductie bracht: de T6.180 Methane Power. De trekker is gebaseerd op de bestaande T6.180, maar is aangepast om op biogas te lopen. Het maximale vermogen van de trekker met boost bedraagt, net als bij de dieselversie, 129 kW (175 pk). In het jaar daarop presenteerde New Holland een rupstrekker op biogas, de TK Methane Power, met een vermogen van 55,1 kW (75 pk). Het programma trekkers op biogas werd uitgebreid met de presentatie van de 198,2 kW (270 pk) sterke T7.270 Methane Power, die in 2024 in serieproductie ging.

In 2021 presenteerde het Turkse bedrijf ZY Electric de eerste elektrische trekker met een vermogen boven de 73,4 kW (100 pk) die in serieproductie ging. Het aftakasvermogen van de trekker bedraagt 160 pk en de vier wielen worden traploos aangedreven door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 95,2 kW (130 pk). Volgens de fabrikant kan er op één lading 5 tot 7 uur worden gewerkt. In 2025 is ZY Electric nog altijd de enige fabrikant die een zware elektrische trekker aanbiedt, terwijl fabrikanten als Case IH, New Holland en Fendt trekkers met vermogens van respectievelijk 55 en 66 kW (74 en 90 pk) leveren.

De laatste jaren experimenteerden veel fabrikanten met waterstoftechniek, maar het was het Nederlandse bedrijf EOX Tractors dat met zijn EOX 175 als eerste een waterstoftrekker op de markt bracht. De trekker is gebaseerd op de bestaande EOX met dieselelektrische aandrijving, maar de dieselmotor heeft plaatsgemaakt voor een PEM-brandstofcel. De waterstof wordt opgeslagen in drie cilinders, maar de trekker kan optioneel worden uitgerust met zes waterstofcilinders. Verder kunnen alle vier de wielen onafhankelijk van elkaar sturen, waardoor de trekker om zijn as kan draaien. Ook is de trekker voorzien van uitschuifbare assen, wat het werken met een rijpadensysteem vergemakkelijkt.

In 2024 kwam John Deere met de zwaarste trekker die tot dan toe op de markt was verschenen, de 9RX 830. De trekker is voorzien van een 18-liter zescilindermotor met een maximaal vermogen van 672 kW (913 pk). De powershiftversnellingsbak heeft 21 versnellingen vooruit en 11 versnellingen achteruit. Het gewicht van de trekker bedraagt 33,5 ton en daarom is hij uitsluitend leverbaar op rupsen.

In 2021 presenteerde ZY-Electric een 95,2 kW (130 pk) sterke elektrische trekker, maar in 2025 introduceerde de Chinese fabrikant Lovol tijdens de CIAME de E2000ET-6: een elektrische trekker met een 141 kWh lithium-ijzerfosfaatbatterij. Het vermogen van de trekker bedraagt 146,8 kW (200 pk) en daarmee is het een van de eerste elektrische trekkers in deze vermogensklasse.
