Favoriet

Bedrijfsnieuws

Minder akkerbouwers investeren in trekkers

Het percentage akkerbouwers dat van plan is om te investeren in een trekker is in het afgelopen jaar afgenomen. 10,6 procent heeft investeringsplannen, ten opzichte van 11,5 procent in 2013.

Zowel de investeringsplannen in een nieuwe trekker als in een tweedehands zijn gedaald. New Holland en John Deere zijn de belangrijkste trekkermerken op de Nederlandse akkerbouwbedrijven.

Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2014, die AgriDirect jaarlijks uitvoert. In de maanden januari en februari werden ongeveer 6.500 agrarisch ondernemers met minimaal 10 ha akkerbouwgrond benaderd met vragen over hun bedrijfsactiviteiten en hun toekomst- en investeringsplannen.

Investeringsplannen gedaald

Sinds het jaar 2010-2011 is het aantal investeringsplannen in nieuwe trekkers gedaald. 6,6 procent van de Nederlandse akkerbouwers heeft plannen om te investeren in een nieuwe tractor. In 2013 lag dit percentage op 7,1 procent.  Het percentage akkerbouwers dat wil investeren in een tweedehands trekker is gedaald van 4,4 procent in 2013 naar 4,0 procent dit jaar.

New Holland en John Deere blijven belangrijkste merken. Met 22,0 procent wordt New Holland het vaakst genoemd als belangrijkste trekkermerk op het bedrijf; John Deere volgt met 21,1 procent. De merken Case-IH (11,8%), Fendt (11,6%) en Massey Ferguson (11,1%) completeren de top 5.