Favoriet

Bedrijfsnieuws

KNRM onderzoekt mogelijkheden elektrificeren Challenger-rupstrekkers

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij doet onderzoek naar het elektrificeren van negentien Challenger-trekkers. De trekkers zijn waterbestendig en zullen gebruikt worden om de reddingsboten vanaf het strand in zee te leggen.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij doet onderzoek naar het elektrificeren van negentien Challenger-trekkers. De trekkers zijn waterbestendig en zullen gebruikt worden om de reddingsboten vanaf het strand in zee te leggen.

Vorig jaar heeft de KRNM al een zogenaamd hermotoriseringsontwerp laten maken. Hierin staat beschreven hoe een dieseltrekker kan worden omgebouwd tot een elektrische trekker. De KNRM heeft ook een tweedehands trekker die zij gaan ombouwen tot een prototype. Hiermee wil de redding maatschappij de betrouwbaarheid van het systeem testen.

Dit jaar wordt bepaald met welke onderdelen en componenten de trekkers omgebouwd worden. Uiteindelijk heeft de KNRM de wens om alle negentien trekkers – die verdeeld over Nederland staan – te voorzien van een emmissievrije aandrijving.

Zonnepanelen

De KNRM wil als maatschappelijke organisatie duurzaam met de aarde en bewoners omgaan. Daarom is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de strategie van de KNRM naar 2024. De redding maatschappij heeft onder meer de wens om de reddingboten en voertuigen CO2-neutraal te laten varen en rijden. Ook willen zij eigen energie opwekken met zonnepanelen en windmolens bij de boothuizen, worden er alternatieve brandstoffen getest en worden de eerste voertuigen geëlektrificeerd. Het project wordt financieel gesteund door Windpark Hollandse Kust Zuid en energieleverancier Vattenfall.

De Cat Challenger-rupstrekker van KNRM Callantsoog (NH.)