GX-serie moet Kubota in Europa populair maken

De Japanse trekkerbouwer Kubota lanceert twee nieuwe trekkers in de klasse tussen 75 en 100 kW (100 en 135 pk). Deze GX-modellen moeten voor een groter marktaandeel van Kubota zorgen onder de Europese boeren.

Tijdens Agritechnica vorig jaar konden we al kennis maken met een prototype van de M135GX. Een trekker met een 6,1 liter viercilinder Kubota dieselmotor van 100 kW (135 pk). Nu is deze trekker rijp voor de Europese introductie. De serie bestaat echter uit nog een ander model. De M110GX. Deze trekker heeft ook een viercilinder motor, maar de inhoud is met 3,8 liter beduidend kleiner. Zoals de typeaanduiding al aangeeft bedraagt het motorvermogen van deze trekker 110 pk (81 kW). De trekkers vervangen respectievelijk de M130X en de M108S.

Naast de nieuwe vormgeving van de trekkers, die niet iedereen zal aanspreken, valt ook de nieuwe cabine op. Die heeft vier stijlen en blijkt opvallend ruim, wat Europese boeren moet aanspreken. Dat is ook de bedoeling. Kubota wil namelijk wereldwijd en snel een grote worden in de landbouw.

Het rechterconsole van de nieuwe trekker herbergt de meeste bedieningshendels van versnellingsbak en hydrauliek en het display van de boordcomputer. De trekker heeft een nieuwe versnellingsbak met drie versnellingen en acht powershift trappen. De bak kan over vier trappen automatisch schakelen.

De motoren voldoen aan de Stage 3B emissie eisen door gebruik te maken van EGR. De uitlaatgassen worden dus nog eens in de motor gebracht en verbrandt. Daarnaast zijn er dieselpartikelfilters gemonteerd. Die moeten regelmatig schoon gebrand worden. Dat moet je als bestuurder van de trekker zelf doen. Daarvoor is een knop op het dashboard te vinden, die je in moet drukken zodra er een lampje in het dashboard gaat knipperen.

Op de M135GX is voorasvering leverbaar. Twee hydraulische ventielen zijn standaard.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.