John Deere breidt 8R-serie naar boven uit

Trekkerfabrikant John Deere heeft de 8R-trekkerserie  naar boven toe uitgebreid met de 8400R. De trekker levert inclusief boost een maximummotorvermogen van 331 kW (450 pk). De trekker is alleen leverbaar met de e23-fullpowershifttransmissie en niet met een traploze bak.

John Deere benadrukt dat het hogere vermogen niet alleen een softwarematige aanpassing van het motormanagement is. Zo heeft de fabrikant onder meer de bovenkant van de zuigers van zescilinder aangepast, waardoor het brandstofmengsel beter wordt gemengd. Behalve tot meer vermogen leidt dat ook tot een 2 procent lager brandstofverbruik, claimt John Deere. Om het hogere vermogen op de grond over te brengen, zijn ook steekassen van de trekker aangepast, zodat gebruikers meer wielgewichten kunnen monteren. In totaal kan de achteras met 3 ton aan extra gewicht worden verzwaard.

Met de 8400R evenaart John Deere het vermogen van het topmodel van Deutz-Fahr (dat overigens nog alleen als prototype is getoond) en komt het wat vermogen betreft in de buurt van het topmodel van Fendt, de Vario 1050. Opvallend verschil tussen de drie topmodellen is dat de Deutz-Fahr en de Fendt op de grootst leverbare trekkerband staan met een diameter van 2,35 meter. Op de 8400R past maximaal een band met een diameter van 2,15 meter.

Grens is bereikt

Op de vraag of John Deere in de toekomst met nog grotere wieltrekkers komt, zegt het concern dat de grens met de 8400R is bereikt. Het lukt volgens John Deere niet om met een traditionele wieltrekker nog meer vermogen op de grond over te brengen. Wie dus nog meer vermogen nodig heeft en vast houdt aan John Deere moet kiezen voor een rups- of een kniktrekker van de Amerikaans-Duitse trekkerbouwer.

John Deere levert de 8400R niet met AutoPowr, de traploze versnellingsbak die wel leverbaar is op de andere modellen uit de 8R-serie. Vanuit de gedachte dat een powerbak het vermogen efficiënter op de grond kan overbrengen, heeft John Deere gekozen voor de e23-fullpowershiftbak.

Overall

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.