De ene cvt is veel efficiënter dan de ander

De ene traploze versnellingsbak verliest veel minder vermogen dan de andere, blijkt uit een DLG-test die in de Engelstalige Profi wordt beschreven. Vooral de cvt van de Case IH Puma 175 CVX blijkt boven 10 km/h niet erg efficiënt.

Een trekker wordt afgerekend op het vermogen dat de trekker aan de aftakas en op de wielen kan overbrengen. Hoe minder vermogen er in de cvt verloren gaat, hoe efficiënter hij is.

Met een vermogensmeter stelde DLG eerst het maximale aftakasvermogen vast van zes trekkers met een cvt. Vervolgens werden de trekkers voor de sleepwagen gezet – bij het toerental waarbij de trekkers het hoogste aftakasvermogen werd gemeten – en werd het trekvermogen vast­gesteld bij snelheden tussen 7 en 15 km/h.

Fendt 720 Vario

De Fendt 720 Vario komt goed uit de bus. Bij elke snelheid ligt het trekvermogen op 85 tot 86 procent van het aftakasvermogen. Net als de Fendt laat de Claas Arion 650 Cmatic een vlakke grafiek zien. Wel ligt de efficiën­tie 5 procentpunten lager dan bij de Fendt, op 80 tot 81 procent. De Massey Ferguson 7720 DynaVT scoort in het eerste traject tot 11 km/h beter (84 procent) dan in het tweede traject van 11 tot 15 km/h (81-83 procent). De New Holland T7.230 AutoCom-mand is het efficiëntst in de test bij snelheden van 9 tot en met 13,5 km/h (tot 88 procent). Bij lagere én hogere snelheden blijft het trekvermogen van New Holland-bak boven de 80 procent van het aftakasvermogen.

Valtra T214

Bij lagere snelheden (van 7 tot 10 km/h) ligt de efficiëntie van ValtraT214 Direct onder 75 procent. Vanaf 10 km/h loopt de efficiëntie op tot 84 procent bij 13 km/h.

Het slechts scoort de Case IH Puma 175 CVX. Tot en met 10 km/h gaat die met 80 tot 82 procent nog gelijk op met de Cmatic van Claas. Maar boven de 10 km/h (een stoppel lostrekken met de schijveneg) duikt de efficiëntie onder de 60 procent. Bij nog hogere snelheden krabbelt de efficiëntie iets op, maar bij 16 km/h is het nog steeds geen 70 procent. (Profi)

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!
6 Reacties op De ene cvt is veel efficiënter dan de ander
  1. Avatar brv schreef:

    Hebben jullie ook een verklaring voor het feit dat Fendt&MF en Case&NH zulke verschillende waardes hebben? Zij gebruiken toch dezelfde bakken, en bij CNH is ook veel van de bediening gelijk, toch?

    • Avatar Piethein schreef:

      Bij CNH is het niet identiek, de Puma 175 CVX is identiek aan de New Holland T7.225. Beide met een korte wielbasis. De T7.230 is een lange wielbasis. De korte wielbasis uitvoeringen hebben en vario bak met 2 versnellingen, en de lange wielbasis heeft een bak met 4 versnellingen

  2. Avatar Hendrik schreef:

    Ik denk dat dit komt doordat de trekkers elke een verschillende motor hebben, die elk zijn eigen karakteristieken heeft zoals: maximaal koppel, brandstofverbruik, wegrijkoppel, etc… .

  3. Avatar Hans de Jong schreef:

    CNH bakken zijn verschillend uitgevoerd per serie voor beide merken, 2 of 4 schakelingen.
    Waar bij mijn de twijfel is of de test wel juist zal zijn of al dan niet door een gebrek.
    Wij ervaren juist verbruikt van brandstof mbt vermogen juist optimaal tov andere merken.
    Dus praktijk is de beste test.

  4. Avatar Guus schreef:

    Waarom is er geen JD getest?