Trekkers
Fendt 1050 vervanging voor rupstrekker?
Fendt heeft de eerste trekkers van de 1000-serie uitgeleverd in Groot-Brittannië. Twee verslaggevers van Farmers Weekly mochten een dagje stoeien met een 1050 Vario.
Een trekker met het hoge vermogen van een knik- of rupstrekker, maar met het relatief lage gewicht (15 ton), bouw en wendbaarheid van een conventionele trekker: dat stond Fendt voor ogen toen het twee jaar geleden de 1000-serie presenteerde. Heb je meer gewicht nodig, dan maak je de trekker in een vloek en een zucht 6 ton zwaarder (21 ton). In het graafschap Lincolnshire stond één van de eerste Fendts 1050 Vario voor een 6,6 meter brede schijvencultivator van Great Plains.
Achter het stuur heb je niet het idee dat de Fendt 1050 Vario heel groot is, vinden de verslaggevers van Farmers Weekly. Ook qua bediening wijkt het vlaggenschip nauwelijks af van andere Fendt-modellen. Opvallend vinden de auteurs verder de wendbaarheid, zeker gezien de beperkte ruimte tussen de waanzinnig brede motorkap en de voorwielen.
Tot het gaatje hoefde de Fendt in Lincolnshire niet te gaan. Het perceel was eerder al losgemaakt. De losse grond had overigens wel veel effect op het percentage slip. Het liep soms op tot bijna 25 procent.
De 12,4 liter MAN-motor levert zijn maximumkoppel tussen de 1.100 en 1.500 motortoeren. Daardoor lijkt het soms alsof de Fendt Vario 1050 wat puffend en steunend de klus klaart. Maar dat is schijn. Na een paar uur ben je eraan gewend dat je geen hoge toerentallen nodig hebt voor veel vermogen.
Of de Vario 1000-serie in Groot-Brittannië een succes wordt? Moeilijk te voorspellen, menen de auteurs. Knik- en rupstrekkers hebben voor de breedste grondbewerkingsmachines meer te vertellen. De 1050 is weliswaar lichter en wendbaarder waardoor de trekker ook andere klussen kan doen. Ook de top van 60 km/h biedt mogelijkheden, al komt bij transportwerk al snel het maximale treingewicht in beeld.