Drie vragen aan Peter Holster, AkkerAnalyse

0317_3 vragen aan_Ruud_Ploeg_Fotografie_resizeVliegveld Lelystad gaat uitbreiden. Welke gevolgen heeft dit voor het gebruik van landbouwdrones in Flevoland?

“Bij alle vliegvelden gelden strikte regels voor het luchtruim. Daardoor wordt het lastiger om op professionele manier te opere­ren in dit gebied. Toch is er met een goede afhandeling van de juiste vlieg­formaliteiten vaak meer mogelijk dan we denken. Ik ga ervan uit dat de politiek niet alleen naar de luchthaven luistert­, maar ook naar de landbouw.”

Zal de regelgeving hiervoor worden aangepast?

“Nee, dat niet. Er zijn nu al duidelijke regels waaraan wij ons moeten houden. Het zou wellicht prettiger zijn dat er voor bepaalde sectoren een uitzondering wordt gemaakt. Zo kun je denken aan een agrovliegkeurmerk. Dat zou het vliegen boven agrarisch gebied eenvoudiger maken.”

Kun je het vlieggedrag van de drone aanpassen waardoor het veiliger wordt?

“Voor het maken van zoneringskaarten hebben wij een bepaalde hoogte nodig om de lichtreflectie in het gewas te meten. Hoe lager we vliegen hoe groter de nauwkeurigheid maar daardoor wordt de totale vliegtijd langer. Wij vliegen altijd onder de maximale hoogte van 120 meter die volgens de luchtvaartleiding is toegestaan. Verder houden we alle vliegbewegingen nauwlettend in de gaten.”

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!

Reacties zijn gesloten.