Brandrisico door dieselauto’s met DPF

De Australische boerenorganisatie Kondinin Group wijst boeren op het brand-risico van dieselauto’s met een DPF.

Volgens Kondinin speelt het verhoogde brandrisico bij alle dieselauto’s met een DPF. Ford en Mazda riepen al Ranger- en BT-do pick-ups met dieselmotoren terug. Leden van de organisatie tipten Kondini over autobranden die begonnen bij het DPF, ook bij andere modellen. Zitten deze DPF-filters namelijk vol, dan wordt het roet verbrand door brandstof in het DPF te spuiten. Tijdens dat regenereren lopen de temperaturen op tot 600 tot 800 graden Celsius. Dat is gevaarlijk, vooral als zich gras of een ander droog gewas heeft opgehoopt bij het filter. Check daarom regelmatig of dat niet het geval is, tipt Kondini.

Kondini schrijft in Farming Ahead dat Australische boeren juist voor dieselauto’s kiezen omdat het brandrisico lager is dan dat van benzineauto’s. Het probleem speelt in Australië sinds november 2016 toen Euro 5-motoren verplicht werden. 2016. Doordat deze auto’s door suboptimale verbranding minder stikstofoxiden, maar meer roet uitstoten, moeten ze over een DPF beschikken die eens in de zoveel tijd het achtergebleven roet verbrandt.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.