Netjes bovenover ploegen is nog best lastig

Goed en netjes bovenover ploegen is nog niet zo eenvoudig. Dat ondervond Top Agrar dat met dezelfde Lemken-ploeg zowel in de voor als bovenover ploegde.

In theorie heeft bovenover ploegen veel voordelen. Doordat je niet in de voor rijdt, kun je bredere banden monteren op een lagere bandenspanning en verdicht je de grond niet op een diepte van circa 25 cm. Een ander voordeel is dat je de trekker bij bovenover ploegen altijd recht voor de ploeg kunt zetten zodat de treklijn altijd in het midden zit. Vooral bij grotere ploegen is de instelling van de juiste treklijn steeds lastiger als je met één wiel in de voor rijdt.

Maar hoe groot de voordelen op papier ook zijn, de praktijk is weerbarstig, ontdekte het Duitse vakblad Top Agrar. Het blad ploegde de helft van een 10 hectare groot graslandperceel bovenover en de andere helft met dezelfde ploeg, maar dan met één wiel in de voor. Zoiets kan uiteraard bij ploegen die voor dat doel zijn ontworpen, zoals de Juwel 8 OF-ploeg van Lemken.

Ondanks dat bredere banden op een lagere bandenspanning gemonteerd kunnen worden, was de wielslip bij bovenover ploegen groter: 12 tot 15 procent, tegenover een wielslip van 6 tot 8 procent bij het in de voor ploegen. De auteurs schrijven het grotere slippercentage toe aan de 40 kuub rundveedrijfmest die even daarvoor bovengronds op het perceel was uitgereden. Door het grotere slippercentage zagen de auteurs zich genoodzaakt om 2 km/h langzamer te rijden.

Stuurautomatiek

Ook merken de auteurs op dat voor bovenover ploegen een gps-stuursysteem met een rtk-correctiesignaal absolute noodzaak is. Zelfs als de trekker-ploegcombinatie zich goed laat sturen, biedt dergelijke stuurautomatiek de trekkerbestuurder veel comfort.

Belangrijk is verder bij het bovenover ploegen dat je de exacte werkbreedte van de ploeg op de terminal ingeeft.

Deel dit bericht via:

Geef een reactie