Gps op het luchtdrukwisselsysteem

De Oostenrijkse firma TerraCare combineert gps-techniek met een luchtdrukwisselsysteem. Handig, dan hoef je daar niet meer aan te denken. Dat meldt Profi.

Prachtig natuurlijk: een luchtdrukwisselsysteem op de trekker en de kieper erachter. Op het perceel kun je dan met een lage bandenspanning rijden en zo de kwetsbare bodemstructuur ontzien. Zodra je de weg op moet, druk je op een knop en worden de banden in korte tijd opgepompt. Zwak punt daarbij is dat je niet moet vergeten om op het juiste moment op de knop te drukken. Bij transport loop je dan het risico om de banden kapot te rijden en in het land verniel je dan alsnog de kwetsbare bodemstructuur.

Snelheidsafhankelijk

Om dit soort fouten te ondervangen, combineert de Oostenrijkse firma TerraCare gps-technologie met een in eigen huis ontwikkeld luchtdrukwisselsysteem. Het zorgt ervoor dat de banden automatisch worden opgepompt tot de ingestelde waarde zodra de gps een snelheid vaststelt van meer dan 20 km/h. Net voor je het perceel oprijdt, leg je een gps-positie vast waar de lucht van de banden moet worden afgelaten tot ingestelde minimumwaarde.

TerraCare heeft de compressor en luchttank keurig weggewerkt in een frontgewicht dat in de fronthef hangt. Met de techniek kun je voor drie assen verschillende maximum- en minimumwaarden invoeren. Dat doe je op een kleine terminal (TerraCare werkt nog aan een isobus-oplossing). Zo kun je de voorbanden van de trekker op een lagere spanning zetten dan de achterbanden of de banden van de kieper. Optie – en vooral handig in de bergen – is dat je van elke as nog andere minimum- en maximumwaarden kunt invoeren voor links en rechts. Op de wielen in het dal rust immers meer gewicht. Voor dit doel wordt het sneldrukwisselsysteem uitgebreid met een gyroscoop.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.