Gespot: Massey Ferguson prototype

Trekkerbouwer Massey Ferguson werkt aan een opvolger van de 7700-serie. Dat wisten we al langer. Dat de trekker een splinternieuwe cabine krijgt was ook al duidelijk. Maar hoe die er uit zou zien, dat wisten we nog niet.

Nieuwe foto’s die LandbouwMechanisatie niet ver van de Massey Ferguson fabriek in het Franse Beauvais maakte, tonen een in Iseki-blauw gespoten trekker, zonder typeaanduiding. In alles heeft de trekker echter de kenmerken van een Massey Ferguson. Met name het frame en logischerwijs ook de motorkap, lijken op die van de trekkers uit de 7700-serie.

Tekst loopt verder onder de foto

Vier stijlen

De gelijkenis houdt op bij de cabine. Die blijkt splinternieuw. Hij heeft vier spijlen. Zowel de linker- als rechterdeur loopt in een stuk door. Aan de rechterkant loopt over de volledige breedte van de deur een steun voor monitoren. In de B-stijl is een scherm gemonteerd, die naar alle waarschijnlijkheid informatie over de trekker en motor weer geeft. Zeker is dat echter niet. Opvallend is ook de grote verwarmde achterruit. Die is aan de hoeken gebogen, zodat het zicht achter, maar vooral de zijkant achter de trekker, groot blijft. Bij de huidige cabine is dat ook het geval maar dan is de rechte achterruit door twee extra stijlen, klein.

Hellende voorruit

De voorruit van de cabine lijkt op de foto’s iets hellend voorover te staan, zoals bijvoorbeeld ook bij JCB het geval is. Dat heeft voordelen. Het verkleint de lichtinval, en het geeft de bestuurder het gevoel in een ruime cabine te vertoeven. De cabine heeft, net als bij Fendt het geval is, veel ruimte tussen de ruit en de motorkap. Dat verlaagt het geluidsniveau in de cabine en geeft de mogelijkheid om een 360 graden ruitenwisser te monteren. Dat laatste is bij dit prototype echter niet het geval.

Led-verlichting

Ook de vorm van de spatborden en de motorkap van de trekker lijkt te veranderen. Hij is niet alleen hoger, maar omvat ook meer van de motor. Daarnaast is de verlichting aan de voorkant voorzien van led-strepen zoals we die bij personenauto’s maar ook bij Deutz-trekkers terug zien. Ook de breedteverlichting zijn led’s.

Introductie 2022?

Of de trekker voorzien is van een nieuwe transmissie is niet bekend. Er gaan echter geruchten dat Gima, de transmissiefabriek van MF-moeder Agco en Claas werkt aan een 8 traps automatisch schakelende powershift met dubbele koppeling. Wanneer deze trekker, en dan natuurlijk in het rood, geïntroduceerd gaat worden, is ook nog de vraag. Volgens de informatie van LandbouwMechanisatie zullen we er nog tot 2022 op moeten wachten. Dat zou kunnen betekenen dat hij tijdens Agritechnica in november 2021 geïntroduceerd zou kunnen worden. Wellicht, maar dat is speculatie, zien we de cabine, althans het frame ervan, al eerder terug. Maar dan op een Fendt-trekker.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een reactie