Quadfabrikanten dreigen zich terug te trekken uit Australië

Honda overweegt zich terug te trekken van de Australische quadmarkt. Reden is de weerstand tegen aangescherpte veiligheidseisen die de Australische overheid stelt. Eén van de verplichtingen is een rolbeveiliging.

De verplichte rolbeveiliging op nieuwe quads per oktober 2021 stuit op groot verzet van quadfabrikanten. Honda is namelijk niet de enige. Eerder hebben Polaris en Yamaha al gedreigd zich van de Australische markt terug te trekken.

Ongelukken met quads zijn een groot probleem op het Australische platteland. De afgelopen jaren komen jaarlijks gemiddeld zestien quadbestuurders om het leven en 650 mensen belanden na een ongeval met zo’n voertuig in het ziekenhuis. De economische schade van quadongevallen wordt geraamd op omgerekend 172 miljoen euro per jaar.

Rapport

Een flink aantal van deze slachtoffers is volgens de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) te voorkomen met een rolbeugel op de quad. In het rapport pleitte deze organisatie hiervoor en de overheid heeft dit advies overgenomen.
De aangescherpte regels kunnen de goedkeuring wegdragen van de National Farmers Federation (NFF). NFF-directeur Tony Mahar vindt het ‘beschamend’ dat toonaangevende fabrikanten blijkbaar niet bereid zijn een bijdrage te leveren aan het vergroten van de veiligheid van boeren. Volgens Mahar blijft er na het vertrek van Honda, Polaris en Yamaha genoeg keuze over. “Andere fabrikanten, die aangeven wel te willen voldoen aan de nieuwe regels, zullen ongetwijfeld in het gat springen.”

Honda zegt in een reactie ‘dat de veiligheid van zijn klanten altijd voorop staat’. Het concern betwist dat een rolbeugel de veiligheid van quadrijders erg vergroot. Een helmplicht, rijvaardigheidstrainingen en een rijverbod voor jongeren onder de zestien jaar, zetten volgens Honda meer zoden aan de dijk.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.