PREMIUM: Valtra vervangt deel N-serie door vier G-trekkers

De Finse trekkerbouwer Valtra – onderdeel van het Agco-concern – komt met een nieuwe, vierkoppige G-serie. De viercilindertrekkers vervangen het ondereind van de al langer bestaande N-serie.

De N104 ,114 en 124 verdwijnen. Ze maken plaats voor de G105, 115, 125Eco en de G135. Het vermogen is af te lezen uit de modelnaam. Al die trekkers zijn voorzien van een nieuwe in China geproduceerde AgcoPower motor. Deze compacte krachtbron heeft vier cilinders en een inhoud van 4,4 liter met commonrail en een electronische wastegate. De motor haalt de Stage V milieueisen zonder gebruik te maken van EGR, maar is wel voorzien van SCR, een DOC en een dieselpartikelfilter. Alle modellen hebben een minimaal 5 pk grote powerboost. Die komt beschikbaar vanaf versnelling B5. Doordat de motor zo compact gebouwd is, loopt de neus van de trekker nog steeds af en moet het zicht vanuit de cabine goed zijn, claimt Valtra. Of dat daadwerkelijk zo is, moet een proefrit uitwijzen.

A-cabine

Valtra gebruikt het cabineframe van zijn de A-serie ook voor de G. Het interieur is echter beduidend anders en lijkt sterk op dat van de trekkers uit de N en T-serie. De cabine heeft een glasoppervlakte van 5,7 vierkante meter. Daarnaast kan hij voorzien worden van een panaromadak, wat vooral nuttig is tijdens voorladerwerk. Bestel je een voorlader, dan wordt die Alo-lader af fabriek op de trekker gebouwd. Opvallend is de X-tilt uitvoering van die voorlader. Met deze functie kun je de lading 20 graden kantelen, zodat je ook scheef staande wagens kunt laden.

Zestraps powershift transmissie

De trekkers zijn voorzien van een Agco transmissie. De van Massey Ferguson bekende Dyna6 zestraps powershift versnellingsbak ligt nu dus ook in de G5. Met vier groepen komt het totaal aantal versnellingen op 24 vooruit en 24 achteruit. Met optionele kruip is dat 48/48. Vooralsnog is Valtra niet van zins een cvt in de G5 trekkers te bouwen. De handrem is geïntegreerd in de voor- en achteruit hendel onder het stuur. Daarnaast is de trekker voorzien van Hill-hold, waarbij de trekker stil kan staan op hellingen zonder de rem te gebruiken. Autotraction zorgt ervoor dat je de trekker kunt stoppen met de rem, zonder de koppeling te gebruiken.

Drie uitrustingsmodellen

Er zijn drie versies leverbaar van de nieuwe G5-serie. De meest eenvoudige is de HiTech. Valtra gokt er mee op de veehouder. Ze hebben een open hydraulisch systeem dat 100 liter olie per minuut levert. Je bedient de ventielen met mechanische hendels. De Versu en Active modellen (voor akkerbouwers en loonwerkers) hebben een load-sensing pomp die 110 liter per minuut produceert. Je kunt de vier ventielen voor en achterop de trekker (maximaal vijf achterop bij de Versu) met elektrische flippers bedienen. De HiTech en Active trekkers hebben de gangbare armleuning terwijl de Valtra Versu is voorzien van de SmartTouch armleuning met geïntegreerde monitor (zie foto). Die trekker kan voorzien worden van smartfarmingfuncties. In alle gevallen tilt een trekker uit de G5-serie 5.000 kg doorgaand aan de achterhef. De geïntegreerde fronthef tilt 2.000 kg doorgaand en maximaal 2.900 kg.

De trekkers worden nu gebouwd en ook te koop. Ze zijn vanaf eind dit jaar mondjesmaat verkrijgbaar.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!

Geef een reactie