PREMIUM: Fendt komt met nieuwe 200 Vario-serie

De Duitse trekkerbouwer Fendt komt met een nieuwe generatie van de 200 Vario serie. De trekker is er in vijf modellen. Ieder model is leverbaar al smalspoor- en breedspoorversie.

De trekkers uit de vernieuwde 200 Vario serie lijken nu meer op de trekkers uit de grote 900- en 1000-serie. Er zijn led-strips in de neus, er is een nieuwe cabine, je bedient de fronthef voorop de trekker en de trekker heeft een grote grijs gekleurde grille. Achter die grille ligt nog steeds dezelfde motor. Een drie cilinder AgcoPower met een inhoud van 3,3 liter. De krachtbron haalt de Stage V-emissie-eisen. Dat doet hij door gebruik te maken van een katalysator, een roetfilter en AdBlue. Ook zijn er hydraulische klepstoters gemonteerd, wat kleppen stellen overbodig maakt. De condensor van de airco verhuisde vanuit de cabine naar de neus van de trekker. Ook het luchtfilter ligt nu voorin de neus. Tegelijkertijd huist de dieseltank van de trekker niet meer voorin de neus, maar voor en onder de cabine. In de smalspooruitvoeringen, de 107 cm brede V, 130 cm brede F en 160 cm brede P trekkers, is de dieseltank 68 of 80 liter groot. De grootte hangt af van de machines die je aan de zijkant en onder de trekker monteert. Bij de S, de trekker die op breedspoor staat, is de dieseltank standaard 125 liter groot. Dat was voorheen voor alle modellen 75 liter. Voorin de neus van de trekker, is nu de 16 liter grote AdBlue tank te vinden.

Vijf modellen

De 200 Vario-serie bestaat uit vijf modellen. Ze hebben een maximum vermogen van 58 tot 91 kW (79 tot 124 pk). Het topmodel: de 211 Vario heeft een maximum vermogen van 124 pk. Dat is inclusief een 7 kW (10 pk) grote powerboost die alleen bij dit model vrijkomt. Bij Fendt noemen ze dat Dynamic Performance. Het is alleen, en dan ook nog proportioneel, beschikbaar als de hydrauliek of de aftakas wordt gebruikt. De achteras, transmissie en vooras zijn gelijk aan de oude 200 Vario. De cabine is ruimer dan voorheen, merkten we tijdens een proefrit met de S-versie van de trekker. Fendt monteerde namelijk een nieuwe cabineframe met vier in plaats van zes stijlen. De voorruit is licht gebogen, en er is een dakraam gemonteerd. Dat moet het zicht op de voorlader vergroten. Er is overigens nog wel een spijl tussen de voorruit en het dakraam. Door het ontbreken van de airco condensator kon de cabine 9 centimeter hoger worden. Een nieuw bijrijderstoeltje is ingenieus en ruimtebesparend gemonteerd. Door de vernieuwde stuurkolom is er meer ruimte tussen en vooral onder de pedalen.

Fendt One

Meest opvallend is de nieuwe monitor in de trekker. Er zijn er zelfs twee. Een in de eveneens nieuwe rechterarmleuning en een in het dashboard. Tenminste bij de 211 Vario op breedspoor. Bij de smalle versies is de monitor die normaliter in de rechterarmleuning is te vinden nu tegen het dak gemonteerd. Aan de rechterkant was daarvoor te weinig plaats en ontnam hij teveel zicht naar de zijkant van de trekker op het werk. De monitoren zijn onderdeel van Fendt One. Het bedieningsconcept dat Fendt vorig jaar op de trekkers uit de 300 en de 700-serie introduceerde. Een van de onderdelen die daar bij hoort is een bonkige joystick die voorop de rechterarmleuning is gemonteerd. Hoewel die joystick groot oogt, merk je daar tijdens het werk weinig van. Beweeg hem naar voren en je gaat sneller rijden. Trek hem naar achteren en je remt af. Op de joystick zijn vele gekleurde drukknoppen te vinden. Oranje voor de motor, blauw voor de hef. Witte knoppen kun je vrij programmeren, door in de monitor aan te geven welke functie de knop toegewezen krijgt. Op dezelfde hendel zijn ook knoppen voor de hydrauliek te vinden. Een tweede joystick of kruishendel op dezelfde armleuning bedient een fronthef en voorlader en een mini-joystick op die hendel een ander ventiel. Standaard levert de hydraulische pomp 75 liter olie per minuut, maar er is ook een loadsensingversie leverbaar die 104 liter per minuut levert. Er zijn maximaal vier dubbelwerkende ventielen. De smalspoortrekkers hebben er zelfs elf. Je bedient ze elektrisch. De 211 S is uit te rusten met een dubbelwerkend ventiel bij de fronthef. Hij kan voorzien worden van ‘load-relief-control’, zodat je de druk op de fronthef instelt. Dat maakt het mogelijk dat een klepelmaaier in de fronthef de contouren van het perceel volgt.

Gebruikersprofielen

Je kunt ventielen aan een knop op de joystick toewijzen middels het 12 inch grote aanraakscherm aan de voorkant van de armleuning. Je kunt het zo gek niet bedenken of je bedient het via deze terminal. Daar hoort ook de DAB-radio en de telefoon bij die je middels Bluetooth met de trekker verbindt. Het geluid uit slechts twee speakers achter je, is opmerkelijk goed. Het is mogelijk om het scherm zo in te richten dat de voor de bestuurder belangrijke onderdelen op een scherm te zien zijn. En omdat je ook verschillende gebruikersprofielen kunt aanmaken, hoef je nooit te zoeken naar jouw eigen instellingen. Een tweede 10 inch grote monitor doet dienst als dashboard. Je leest er het motortoerental en de rijsnelheid op af, maar het is ook mogelijk andere zaken op die monitor te laten zien. Je bedient het scherm, net als die op de armleuning, met een knop op het dashboard. Een niet zo ergonomische plaats, maar het ontbrak aan ruimte naast de bestuurder.

Volgend jaar

De eerste trekkers uit de 200 Vario serie lopen vanaf eind januari van de band en zijn vanaf dat moment mondjesmaat beschikbaar. De trekkers zijn echter al vanaf deze maand te bestellen. Er zijn drie uitrustingsniveaus leverbaar: de eenvoudige Power, die geen display in de armleuning heeft, de Profi en de Profi Plus.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!

Geef een reactie