Trekkers
75 jaar trekkers: De jaren 2010
Landbouwmechanisatie bestaat 75 jaar. Tijd om terug te kijken naar de ontwikkeling van trekkers in de afgelopen 75 jaar. In het zevende deel de jaren 2010.
Landbouwmechanisatie bestaat 75 jaar. Tijd om terug te kijken naar de ontwikkeling van trekkers in de afgelopen 75 jaar. In het zevende deel de jaren 2010.
In de jaren 2010 ging de ontwikkeling van trekkers gewoon verder. Fabrikanten begonnen met de ontwikkeling van elektrische trekkers, maar ook met de ontwikkeling van autonome trekkers. Er waren weinig overnames in de jaren 2010. Zo nam Pol-Mot de Poolse trekkerfabrikant Ursus over van Bumar en werd het Italiaanse Goldoni in 2015 overgenomen door het Chinese Lovol, dat zijn trekkers onder de naam Arbos in Europa ging verkopen. Verder werd de Servische fabrikant IMT, die in 2015 failliet ging, in 2018 overgenomen door het Indiase Tafe en werd de Duitse fabrikant Holder in 2019 overgenomen door de Duitse fabrikant Kärcher, die bekend is van zijn hogedrukreinigers. Naast overnames besloten met name kleine Duitse fabrikanten te stoppen met de productie van smalspoortrekkers. Zo staakte Dexheimer in 2012 de productie van trekkers, gevolgd door Krieger in 2015 en Schanzlin in 2016.
In 2010 vernieuwde Fendt de 900 Vario-serie en breidde de serie naar boven uit met een nieuw topmodel: de 939 Vario. De trekker heeft een 7,6-liter Deutz-zescilindermotor met een nominaal vermogen van 265 kW (360 pk) en een maximaal vermogen van 287 kW (390 pk). De trekker is uitgerust met een cvt-versnellingsbak die een maximale snelheid van 60 km/u haalt. Nieuw was het geïntegreerde VarioGrip-bandendrukwisselsysteem. Met dit systeem kan de bestuurder vanuit de trekker lucht uit de banden laten lopen en na de werkzaamheden de banden weer oppompen.
In 2014 presenteerde Fendt zijn nieuwe 1000 Vario-serie met als topmodel de 1050 Vario. Deze trekker was uitgerust met een 12,4-liter MAN-zescilindermotor met een vermogen van 380 kW (517 pk) en was daarmee de zwaarste standaardwieltrekker die in serieproductie ging. De trekker beschikte over een CVT-transmissie die een maximale snelheid van 60 km/u haalde. Net als de 900 Vario-serie, die een jaar eerder op de markt kwam, kon de 1000 Vario-serie optioneel worden uitgerust met het VarioGrip-bandendrukwisselsysteem.
De productie van de 1050 Vario startte in 2015 en in 2017 werd het model ook op de Noord-Amerikaanse markt verkocht als de Challenger 1050. In 2019 werd de 1050 Vario vernieuwd en voorzien van een Stage V-motor. In 2021 verdween de Challenger 1050 van de markt en kreeg de Fendt 1050 Vario het FendtONE-bedieningsconcept.
De Fendt 1050 Vario is nog steeds in productie. In september 2025 heeft Fendt de vierde generatie van de 1000 Vario-serie voorgesteld, waarvan het nieuwe topmodel, de 1052 Vario met een maximaal vermogen van 405 kW (550 pk), de 1050 Vario zal vervangen.
In 2014 presenteerde Case IH zijn nieuwe Magnum-serie met als topmodel de Magnum 380 CVX. Deze trekker was uitgerust met een 8,7-liter FPT Cursor-zescilindermotor met een nominaal vermogen van 279 kW (379 pk) en een maximaal vermogen van 306 kW (417 pk). Met boost liep het nominaal vermogen op tot 305 kW (415 pk) en het maximaal vermogen tot 320 kW (435 pk). De trekker was voorzien van een CVT-transmissie die een maximale snelheid van 40 km/u haalde, al was er ook een uitvoering leverbaar die 50 km/u kon rijden.
Een jaar later, in 2015, konden de drie zwaarste modellen optioneel worden geleverd in de Rowtrac-halfrupsuitvoering. Daarmee was Case IH de eerste fabrikant die zware halfrupstrekkers in serie bouwde.
In 2017 presenteerde John Deere de Sesam, een prototype van een elektrische trekker. Het model was gebaseerd op het chassis van de 6R-serie en kon een continu vermogen van 130 kW (174 pk) leveren, terwijl het piekvermogen rond de 293,6 kW (400 pk) lag. Volgens de fabrikant kon er ongeveer vier uur met een volle acculading worden gewerkt, waardoor de inzetbaarheid nog beperkt was.
De versnellingsbak was een aangepaste DirectDrive-transmissie die snelheden van 3 tot 50 km/u mogelijk maakte. De accupakketten waren onder de motorkap geplaatst. De trekker ging nooit in serieproductie en het duurde tot 2025 voordat John Deere opnieuw een prototype van een elektrische accu-trekker presenteerde.
In 2018 presenteerde John Deere een prototype van een elektrische trekker met een vermogen van 410 pk. In plaats van accu’s werd de trekker van stroom voorzien via een elektriciteitskabel van één kilometer lang. Deze manier van aandrijving was niet nieuw, want al honderd jaar eerder experimenteerden fabrikanten met elektrische trekkers die via een stroomkabel werden gevoed. Het prototype van John Deere is nooit in serieproductie gegaan.
In 2019 had het Nederlandse AGxeed het eerste prototype van een autonome trekker gereed. Twee jaar later ging het eerste model in serieproductie. Dit eerste model, de AgBot, was uitgerust met een 115 kW (156 pk) sterke Deutz-viercilindermotor met een generator. De rupsaandrijving verliep volledig elektrisch en haalde een maximale snelheid van 13 km/u. Daarnaast beschikte de trekker over een elektrisch aangedreven aftakas en was er een 700 volt-aansluiting leverbaar.
Voor navigatie maakte de robot gebruik van lidar-sensoren, ultrasone sensoren, radarsensoren en een contactgevoelige bumper. In hetzelfde jaar introduceerde Agxeed ook een driewielige uitvoering, gevolgd door een vierwielige AgBot in 2022. Grote fabrikanten als Claas en Amazone investeren in Agxeed.