Door radiaalbanden onder een mesttank of een kipper te monteren in plaats van diagonaalbanden kun je tot 15 procent brandstof besparen. Dat blijkt uit onderzoek van het Deense Jordbrugs Forsking. De Deense onderzoekers monteerden onder een 20 kuubs mesttank drie verschillende radiaalbanden van twee merken; Michelin en twee maten van Nokian. In het land was het verbruik met deze banden gemiddeld ongeveer 11 procent lager dan met diagonaalbanden van Alliance. Het verbruik van de radiaalbanden lag tussen 20,4 en 21,2 liter per uur. De Alliance banden lieten zich duidelijk zwaarder trekken. Het verbruik lag bij deze banden op 23,5 liter per uur. Hoewel de Nokian 800 banden erg breed zijn, breder dan de andere banden in het onderzoek, werd het verbruik niet echt minder terwijl de onderzoekers dat wel hadden verwacht. De spoordiepte zou immers minder zijn, waardoor het brandstofverbruik ook zou dalen. Op de weg was de besparing nog hoger. Het verbruik van de diagonaalbanden lag op 39 liter per uur. Bij de andere banden was dat maar 33 liter per uur.

Beter veervermogen
De grote verschillen in brandstofverbruik zijn vooral terug te voeren op de karkasopbouw van de band. Het veerrvermogen is beter en de bewegingen in het contactoppervlak zijn kleiner, zodat de radiaalbanden beter presteren en lichter rollen, wat het lagere brandstofverbruik tot gevolg heeft. Dat is mooi, maar de radiaalbanden zijn beduidend duurder. Zo kost de Cargobib van Michelin 470 euro meer dan de diagonaalband van Alliance. De Nokian banden zijn ongeveer 800 euro duurder. Deze hogere prijs wordt door de brandstofbesparing weggewerkt. Als de banden in een jaar 300 uur op weg en land rollen kun je zeggen dat je zo’n 2.000 euro per jaar brandstof bespaart.