Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Net als concerngenoot New Holland komt nu ook trekkerbouwer Case IH met een ABS remsysteem op hun trekkers. En niet alleen op trekkers die 60 km/h kunnen rijden.

Het grote verschil tussen het ABS systeem van New Holland en dat van Case IH is in de cabine te vinden. Gebruikt New Holland een vlinderpedaal om op het veld op het linker of rechterwiel te remmen, Case IH laat de twee afzonderlijke rempedalen in tact. 

  • ABS op Case IH trekkers
  • Standaard op 60 km/h versie van Puma CVX
  • Remmen op afzonderlijke achterwielen in het veld blijft mogelijk

Zodra je een van pedalen intrapt en je rijdt langzamer dan 20 km/h, dan registreert een sensor het verschil tussen de stand van het linker en het rechterpedaal. Vervolgens zal het ABS systeem remmen op een van de wielen, waarna de trekker ook op natte grond gemakkelijker en korter zal draaien. Het ABS systeem zorgt ervoor dat het remmende wiel niet blokkeert. Dat voorkomt beschadiging van de zode of de grond. Rijdt de trekker sneller dan 20 km/h, op de weg dus, dan zal de trekker op alle wielen remmen. Zelfs als de pedalen ontkoppelt zijn.
Kort sturen
Daarnaast registreert het systeem onder 20 km/h, net als bij de New Holland trekkers, de stuurhoek van de voorwielen. Hoe groter die is hoe meer de achterwielen bijremmen. Dat maakt kort sturen mogelijk. Overigens is het maximale slippercentage in te stellen.
Hydraulisch
Verder is het ABS systeem op de Case IH en de New Holland trekkers zo goed als gelijk. Het maakt gebruik van het pneumatische remsysteem van de trekker dat uiteindelijk is gekoppeld aan een hydraulische rem. Dat voorkomt dat je twee verschillende hydraulische systemen, waarvan een duur systeem voor de remmen, zou moeten monteren op de trekker.
Optie
Het ABS-systeem zal eind volgend jaar als optie leverbaar zijn op alle Case IH trekkers. En dus niet alleen op de CVX-trekker die 60 km/h rijdt. Op die trekker is het remsysteem overigens wel standaard te vinden.

Gerelateerde artikelen