Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

De Onderzoeksraad voor Veiligheid, waarvan Pieter van Vollenhoven voorzitter is, vindt dat er een verplichte APK voor trekkers en andere landbouwvoertuigen moeten komen.

Dat schrijft de raad na een onderzoek waarin ze verkeersongevallen analyseerde waarbij landbouw- en bouwmachines betrokken waren. Jaarlijks vallen gemiddeld 16 doden en 100 gewonden bij verkeersongevallen met deze voertuigen. Veelal ontstaan deze ongelukken doordat de trekkerbestuurder te weinig zicht heeft op de openbare weg en doordat de herkenbaarheid van de machines in het donker te wensen over laat.

Te breed

Ook zijn de machines te breed voor de weg, concludeert de Onderzoeksraad. Het andere verkeer past daardoor niet meer op de rijbaan. Ook blijkt de botsagressiviteit van trekkers groot. De vorm van de trekker is namelijk niet afgestemd op andere voertuigen, fietsers of voetgangers. Dat trekkerbestuurders vaak sneller rijden dan 25 km/h draagt ook niet bij aan de verkeersveiligheid.

Kenteken en toelating

Een verplichte keuring voor landbouwvoertuigen is niet de enige aanbeveling van de Onderzoeksraad om het verkeer veiliger te maken. Zo zou iedere landbouwtrekker of zelfrijdend landbouwvoertuig een kenteken en toelating moeten krijgen. Die eisen voor toelating moeten ook regelmatig aangescherpt worden. Daarnaast moet er een rijopleiding en een verplicht trekkerrijbewijs komen voor bestuurders van landbouwvoertuigen. De maximale rijsnelheid van landbouwvoertuigen zou volgens de raad pas omhoog mogen naar 40 km/h als aan al deze eisen is voldaan.

Gerelateerde artikelen