Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Wie denkt dat een robot-trekker iets voor de verre toekomst is heeft het mis. Als het aan de Amerikaanse ingenieur Terry Anderson ligt rijden we binnenkort allemaal met zijn autonoom werkende Spirit rond. Dit jaar moeten de eerste 25 exemplaren van de band rollen.

Terry Anderson is niet zomaar een man met een leuk idee. De ingenieur heeft sinds 1965 al zeven verschillende bedrijven gehad om complexe systemen en machines mee uit te dokteren en deze vervolgens weer te verkopen. Zijn laatste bedrijf, Ancor Communications, bracht 1,8 miljard dollar op. Een leuk startkapitaal voor de Spirit en zijn nieuwe bedrijf; Autonomous Tractor Corporation (ATC).

25 exemplaren

Anderson begon dertien jaar geleden met het ontwikkelen van de Spirit. Zijn neef, zelf boer, kocht een nieuwe trekker maar twijfelde over het onderhoud en wie hem ging besturen. Een zelfstandig werkende trekker zou deze problemen moeten oplossen. In 2013 moeten de eerste 25 exemplaren gebouwd worden in Fargo, North Dakota. Toevallig dezelfde plaats waar de gebroeders Steiger hun beroemde kniktrekker ontwikkelde. De kosten van een Spirit? Zo’n 200.000 dollar (164.000 euro) voor een machine met 200 pk op rupsbanden.

Diesel elektrisch

De krachtbron zijn twee vier cilinder  diesel elektrische motoren, afkomstig uit de trein industrie, met een gecombineerd vermogen van 202 pk (150 Kw). Het voordeel van de twee motoren is dat er één is uit te schakelen wanneer het benodigde vermogen lager is. Een dieselmotor drijft elektrische generators aan die op hun beurt het rupsonderstel aandrijven. Dit zorgt voor weinig vermogensverlies en het volledige vermogen kan worden overgebracht, ongeacht het toerental van de motor. Een versnellingsbak en differentieel zijn hierdoor overbodig. Wil je meer vermogen dan worden twee Spirit’s aan elkaar gekoppeld.

Veiligheid

Een van de grootste problemen bleek de veiligheid van het systeem. Aansturing via GPS is hiervoor te instabiel. Daarom ontwikkelde ATC een eigen systeem wat Q-Angulation guidance wordt genoemd. Dit systeem maakt gebruikt van laser besturing, kortweg APS (Area Positioning System) genaamd. Een techniek die het leger al langer gebruikt en zeer betrouwbaar is. Wanneer het voertuig een object tegenkomt of gaat slippen wordt hij door het systeem automatisch uitgezet. Het APS systeem is net zo nauwkeurig als RTK-GPS, claimt Anderson.

1000 stuks

ATC kan in hun fabriek in Fargo maximaal 1000 exemplaren per jaar produceren. Tevens liggen er plannen voor vijf fabrieken door heel de Verenigde Staten. Voorlopig blijft de Spirit ook op dat continent. Exportplannen zijn er vooralsnog niet.

Specificaties Spirit:

  • Twee 4 cilinder diesel elektrische motoren met 202 pk (150 kw) vermogen.
  • 1987 liter dieseltank. Genoeg voor 36 uur lang werken.
  • Contragewicht van 2267 kg, gevuld met vloeistof. Max. gewicht 13,6 ton.
  • Maximaal 16 voertuigen zijn te besturen tot 40 km vanaf het thuisstation.
  • Afstandsbediening voor besturing in het land. ‘Follow me’ functie om een andere trekker of auto te volgen.
  • 259 centimeter breed, 386 centimeter lang en 243 centimeter hoog.
  • 63 centimeter brede Bridgestone rupsbanden
  • Opbouw uit maximaal zes modules die voor onderhoud gemakkelijk zijn aan te passen.
  • Levensduur van 25.000 uur en 500 uur service intervallen.