Trekkers
Europese Raad stemt in met richtlijn APK
De Europese Raad heeft op 24 maart ingestemd met drie richtlijnen die gericht zijn op een veilige verkeersdeelname voor voertuigen. Dat meldt Fedecom.
Met de instemming volgt de Raad het Europees Parlement dat op 11 maart al instemde met de richtlijnen. Het doel van de richtlijnen is de bevordering van de verkeersveiligheid, een terugdringing van emissie-uitstoot door slecht onderhouden voertuigen en het tot stand brengen van een eerlijke competitie rondom commercieel gebruik van voertuigen.
Een van de richtlijnen gaat over periodieke keuringen van voertuigen: de APK richtlijn. Trekkers die onder deze richtlijn vallen zijn trekkers:
– Die qua constructie sneller kunnen rijden dan 40 km/u.
– En die ingezet worden voor meer commerciële doeleinden (wegtransport)
Deze trekkers moeten:
– Vier jaar na registratie gekeurd worden
– En vervolgens iedere twee jaar opnieuw
Fedecom meldt dat voertuigen die specifiek gebruikt worden voor agrarische – en bosbouwwerkzaamheden uitgezonderd zijn van verplichte keuring. Het is nu aan nationale overheden om de nieuwe regels te implementeren in nationale regelgeving. Volgens Fedecom is dat voor Nederland niet heel eenvoudig, omdat er nog geen centrale registratie van trekkers plaatsvindt. Dat geldt, zo zegt de branchevereniging, wel als belangrijke voorwaarde om tot een keuringsregime te komen. Daarnaast moet duidelijk worden hoe precies onderscheid gemaakt wordt tussen gebruik voor commerciële doeleinden en agrarisch gebruik.