Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Agritechnica 2015: Deutz-Fahr’s methaangastrekker

De methaangastrekker van New Holland kennen we wel. Die zag twee jaar geleden tijdens Agritechnica het levenslicht. Tijdens deze aflevering van de beurs is het Deutz-Fahr die een trekker laat zien die op methaangas rijdt.

De methaangastrekker van New Holland kennen we wel. Die zag twee jaar geleden tijdens Agritechnica het levenslicht. Tijdens deze aflevering van de beurs is het Deutz-Fahr die een trekker laat zien die op methaangas rijdt.

Deutz-Fahr verzag samen met de Universiteit van Rostock een 5120C van een omgebouwde dieselmotor die nu op methaan rijdt. De trekker heeft vijf methaan tanks. Twee in de achterste cabinestijlen, twee aan de achterkant van de trekker naast de hef en een liggende onder de cabine. Ze herbergen voldoende gas om 8 uur mee te kunnen werken. Tenminste als je niet al te zwaar werk doet. Dat is dan ook de reden dat Deutz-Fahr een relatief kleine trekker heeft voorzien van de methaangasmotor. Een grotere trekker doet zwaarder werk en is dus eerder door zijn methaanvoorraad heen.

Geen CO2 uitstoot meer

Een trekker die draait op methaangas voldoet al aan de nieuwe Stage 5 emissie-normen. En dat zonder het gebruik van SCR of een dieselpartikelfilter. De CO2 uitstoot kan zelfs helemaal geëlimineerd worden.

Methaanproductie

Deutz-Fahr en de universiteit van Rostock testen de trekker het afgelopen jaar al. De komende tijd moet duidelijk meer duidelijk worden over het verschil in vermogen en koppel ten opzichte van een standaard dieselmotor. De trekker zou binnen 5 jaar in productie kunnen gaan, geeft Massimo Ribaldone hoofd ontwikkeling van Same Deutz-Fahr aan. “De techniek is het probleem niet. De efficiënte productie van methaan is het knelpunt.”