Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Transport

Lucht

Een vrachtwagen lossen. Een machine hoog in de stellingen wegzetten. Een bigbag pootgoed legen boven de aardappelpootmachine. Hoe zou je dat moeten doen, zonder heftruck. Al eerder stak ik de lofzang over de heftruck. Sexy? Nou, nee. Maar dat geldt wel voor meer werktuigen waar je niet meer buiten kunt of zonder wilt. De Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft echter in al haar wijsheid besloten dat het laatste uur heeft geslagen voor onze trouwe, ronkende werkpaarden. Sinds vorig jaar augustus mogen dieselheftrucks niet meer rondrijden in gesloten of halfopen ruimtes. Een regel waarop vooralsnog niet actief gecontroleerd lijkt te worden. Gelukkig. Want wie zit er te wachten op een verplichte aanschaf van een nieuwe, dure, elektrische machine? Elektrisch, omdat je nooit weet hoelang je met een gasheftruck nog binnen mag rondrijden. Nieuw, omdat er nog niet veel gebruikte elektrische heftrucks zijn. En duur? Tja, over de prijs van een elektrische heftruck kun je een hele boom opzetten. De elektrische heftruck is in verhouding met een dieselmachine sowieso duurder. Blijkens het overzicht in dit nummer van LandbouwMechanisatie loopt de prijs uiteen van 33.000 tot 56.000 euro. Niet iedere leverancier durft trouwens een prijs op te geven. Ze hebben daarvoor allemaal hun eigen excuses. De één geeft alleen een prijs af na een persoonlijk gesprek – en een kop koffie – met u, de toekomstige klant. De verdediging van de ander lijkt daarop: de aanschafprijs zou afhangen van de opties die u nodig heeft. Het argument van de derde snijdt naar alle waarschijnlijkheid het meeste hout. Die durft geen brutoprijs te noemen omdat dit bedrag ver boven de netto verkoopprijs ligt. Net als bij trekkers dus, waar er circa 30 procent lucht zit tussen de prijs in de folder en de prijs die u betaalt.