Verstoorde Glonass-satelliet signalen zorgen ervoor dat rechtrijsystemen die in de landbouw gebruikt worden, niet altijd goed werken. Het zou een gevolg kunnen zijn van de oorlog in Oekraïne.
Om recht te kunnen rijden gebruiken de rechtrijsystemen die in de landbouw worden gebruikt ofwel de signalen die verzonden worden door het Amerikaanse gps-systeem, het Russische Glonass, het Europese Galileo of het Chinese Beidou. Hoewel de systemen de Amerikaanse gps-signalen meestal als basis gebruiken, worden de overige satellietsignalen vaak gebruikt als backup en voor extra nauwkeurigheid. Momenteel is het Russische Glonass-positiesignaal echter verstoord. Wie daarvoor verantwoordelijk is en wat de oorzaak is, is onduidelijk. Het kan zijn dat er een storing is in een van de satellieten, zoals vorig jaar september al werd gemeld. Het kan ook zijn dat Rusland een nieuwe versleuteling van de signalen gebruikt. En als laatste mogelijkheid kunnen Oekrainse hackers het signaal verstoren, zoals ze begin deze maand al lieten weten. Op die manier kunnen ze de Russische troepen dwarsbomen.
Wat daarvan dan ook de oorzaak is, de gegevens die de 24 Glonass-satellieten versturen zouden niet meer op de gebruikelijke manier versleuteld zijn. In veel gevallen zal de ontvanger in de trekker dit verstoorde signaal uitfilteren en als onbruikbaar beschouwen, maar sommige systemen kunnen dat niet. Dat zegt ook Geert-Jan Giesberts, precisielandbouwexpert van Homburg Holland. Dat bedrijf verkoopt de apparatuur van fabrikant Ag Leader. “Het zijn met name de oudere systemen die het corrupte Glonass-signaal niet kunnen uitfilteren. Daardoor kan zo’n systeem vastlopen.”
Minder nauwkeurig
Giesberts hoort dat de problemen in het noorden van Europa vaker optreden dan in het zuiden. “Dat is logisch. De Glonass-satellieten zijn meer gericht op het noordelijke deel van Europa.” Heb je problemen dan is de oplossing eenvoudig, zo liet Giesberts zijn dealers gisteren weten. Zo kun je het Glonass signaal compleet negeren. Het systeem zal zijn positie dan bepalen aan de hand van de overgebleven gps, Galileo of zelfs Beidou signalen. Dat kan met name onder bomenrijen een iets minder nauwkeurig signaal opleveren.
Ook is het mogelijk om een software-update te installeren die er voor zorgt dat het systeem verstoorde signalen herkent en uitfiltert. Is het systeem vastgelopen dan moet de dealer er aan te passen komen om het systeem met zijn laptop weer aan de praat te krijgen. De dealer kan dat probleem in een uur verhelpen. Dat lukt altijd, weet Giesberts. Geeft het display geen positie meer aan, dan is een update via een USB-stick voldoende. Giesberts raadt gebruikers met een Paradyme of Geosteer-systeem sowieso aan een update te installeren of Glonass uit te zetten. Andere aanbieders van stuursystemen zeggen nog geen problemen te zien.