Favoriet

Transport

Amerikaanse Amogy test ammoniak-trekker

Het Amerikaanse bedrijf Amogy demonstreerde eind mei voor het eerst een trekker die op ammoniak rijdt. De trekker stoot geen CO2 uit.

Het Amerikaanse bedrijf Amogy demonstreerde eind mei voor het eerst een trekker die op ammoniak rijdt. De trekker stoot geen CO2 uit.

Startup Amogy bouwde een speciale ammoniaktank, een ammoniakkraker en een 100 kW brandstofcel in een John Deere 6105M trekker. De ammoniakkraker moet de ammoniak omzetten in stikstof en waterstof. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit. Met die elektriciteit worden de wielen van de trekker aangedreven.

De ammoniaktank, nu nog achter de cabine, kan 227 liter ammoniak bevatten. Hoe lang de trekker daar precies op kan rijden zegt de fabrikant niet. Een paar uur, luidt het antwoord. Het tanken zou net zo snel en eenvoudig zijn als bij een dieseltrekker het geval is. “Ammoniak is een realistisch brandstof alternatief voor alle zware machines. Zeker in de landbouw, waar het al jaren gebruikt wordt als kunstmest en de ammoniak zelf maar ook de infrastructuur al volop beschikbaar is”, aldus Seonghoon Woo, CEO van Amogy. Voor waterstof is dat nog lang niet het geval. De ammoniaktrekker is vooralsnog niet te koop. Amogy zal eerst vrachtwagens en een 1 MW ammoniaksysteem ontwikkelen.

Amogy test ammoniaktrekker

Het Amerikaanse bedrijf Amogy rust een John Deere 6105M uit met een ammoniakkraker, die ammoniak omzet in waterstof en stikstof. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit.