Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Gewasverzorging

Op bezoek bij Mazzotti

Zo’n vijf jaar geleden werd de Italiaanse veldspuitenproducent Mazzotti overgenomen door John Deere. Sinds 2019 staat CEO Mike Meyers aan het roer van de fabrikant in Ravenna. Onder zijn leiding moet onder meer het portfolio worden uitgebreid. LandbouwMechanisatie mocht met de Nederlandse Mazzotti-importeur Hogervorst uit Noordwijkerhout rondkijken in de fabriek.

Zo’n vijf jaar geleden werd de Italiaanse veldspuitenproducent Mazzotti overgenomen door John Deere. Sinds 2019 staat CEO Mike Meyers aan het roer van de fabrikant in Ravenna. Onder zijn leiding moet onder meer het portfolio worden uitgebreid. LandbouwMechanisatie mocht met de Nederlandse Mazzotti-importeur Hogervorst uit Noordwijkerhout rondkijken in de fabriek.

Het eerste resultaat van de uitbreiding van het productaanbod is de MAFC4 met onafhankelijke vering en een bodemvrijheid van 1.400 mm. Tijdens ons bezoek aan de fabriek was verder te zien dat de zijkleppen van de spuiten veranderd zijn. Niet alleen het design kreeg een opfrisbeurt, ook werd er achter de naam Mazzotti de ondertitel ‘By John Deere’ toegevoegd. “Dat is goed voor de betrouwbaarheid en de naamsbekendheid”, vertelt Meyers. Maar het feit dat John Deere Mazzotti heeft overgenomen, betekent niet dat de veldspuiten worden ontdaan van hun herkenbare gele kleur. Groengele spuiten zullen er dus niet komen. De invloed van John Deere is dan ook vooral te zien in de spuittechniek. Meyers: “We gebruiken bijvoorbeeld de spuittechniek van John Deere, maar we noemen dat Mspray. Ook de sectiecontrole van John Deere passen we toe op de Mazzotti-machines.” En hoewel de Claas- en John Deere cabines nog gebroederlijk naast elkaar staan in de productiehal in Ravenna, maken die van Claas toch echt plaats voor die van John Deere.

80 procent voor export

Mazzotti, gevestigd aan de Adriatische kust, bouwde in 1987 onder leiding van Carlo Mazzotti de eerste zelfrijdende veldspuit. Binnen vijf jaar was de fabrikant met een marktaandeel van 85 procent marktleider in thuisland Italië. In de loop van de jaren is Mazzotti zich meer gaan richten op de productie van veldspuiten voor nieuwe markten. Dat heeft ertoe geleid dat zo’n 80 procent van alle in Ravenna gebouwde veldspuiten bestemd zijn voor de export.

Mike Meyers, CEO van Mazzotti

Hoewel de voertaal met CEO Meyers Engels is, is de Italiaanse passie van de fabrikant en de medewerkers niet verdwenen. Voormalig eigenaar Carlo Mazzotti komt nog dagelijks poolshoogte nemen en de manier waarop salesmanager Giampiero Zironi spreekt over het productgamma is enthousiasmerend. Dat productgamma bestaat uit de MAF-serie (2580, 3180 en 3580, 4180,4240, 5240, 6240 en High Performance) de All Crop 3180 en de Ibis (2130 LP, 2130, 2530 en3180 LP). Verder bouwt Mazzotti specials waaronder de Multi 400 en 600.

Tijdens AgroTechniek Holland van 14 tot en met 17 september toont Hogervorst op de stand de nieuwe MAF3580 met een nieuw design. De nieuwe veldspuit is voorzien van een cabine en motor van John Deere. De 27 meter brede RVS spuitboom met 25 cm dopafstand heeft luchtondersteuning. Luchtondersteuning zorgt in combinatie met 97,5 procent driftreductie voor een betere effectiviteit. Het schakelen naar een rijenbespuiting op 75 cm gebeurt vanuit de cabine. De grote wielen en een laag eigen gewicht zorgen voor een lage bodemdruk en een goede gewichtsverdeling. Verder is de MAF 3580 voorzien van dopschakeling (Arag Seletron), John Deere RTK AutoSteer en een isobus 4640 scherm. De automatische boomhoogteregeling is van Norac. De HOS-pompunit en het reinigingsprogramma waarmee 70 procent restvloeistof wordt gereduceerd zijn door Hogervorst in eigen huis ontwikkeld. Eveneens op de Hogervorst-stand staat de Ibis2530. De spoorbreedte van de Ibis kan traploos worden versteld van 1.800 tot 3.000 mm. Om dat goed te laten zien, toont Hogervorst tijdens de beurs een demo-opstelling van de as, los van de machine. Met die as kan de spuit uit de voeten in verschillende teelten waarvoor verschillende spoorbreedtes vereist zijn. De voor- en achteras kunnen los van elkaar worden versteld. Met smalle banden kan het gewicht dus over een groter oppervlak worden verdeeld.

Traploos verstelbare spoorbreedte

Kverneland

En nog even terug naar de fabriek in Ravenna. Daar worden namelijk ook de zelfrijders van Kverneland gebouwd. Of Mazzotti dat blijft doen? Meyers: “We hebben in 2020 een contract voor lange termijn getekend. Dat betekent dat we voor onbepaalde tijd de zelfrijdende modellen van Kverneland blijven bouwen. Op onze beurt blijven we de spuitbomen van Kverneland afnemen voor de Mazzotti-veldspuiten.”

Gerelateerde artikelen