Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Gespot: De nieuwe Massey Ferguson 9S

Massey Ferguson verspreidt foto’s van de nieuwe 9S. Althans, de foto’s zijn wazig en verwijzen naar de nieuwe trekkerserie die over een kleine maand tijdens Agritechnica wordt onthuld. Maar er zijn al foto’s van de trekker te zien op Thefarmingforum. De foto’s, waarop het nieuwe topmodel uit de 9S-serie – de 9S.425 – te zien is, lijkt te zijn gemaakt bij de Franse fabriek in Beauvais.

Massey Ferguson verspreidt foto’s van de nieuwe 9S. Althans, de foto’s zijn wazig en verwijzen naar de nieuwe trekkerserie die over een kleine maand tijdens Agritechnica wordt onthuld. Maar er zijn al foto’s van de trekker te zien op Thefarmingforum. De foto’s, waarop het nieuwe topmodel uit de 9S-serie – de 9S.425 – te zien…

Soms is het gissen en soms is het prima te raden met welke trekker een fabrikant bezig is. Massey Ferguson komt naar Agritechnica met de 9S. Daar is weinig aan te gissen. En die 9S zal naar alle waarschijnlijkheid technisch gezien gelijk aan de S-serie van zustermerk Valtra. Ze worden namelijk op hetzelfde platform gebouwd, aldus vertegenwoordigers van Valtra. Dat betekent dat de motor, transmissie en achterbrug gelijk zijn. Valtra presenteerde de nieuwe S-trekkerserie overigens al in september.

Hydrauliekopbrengst

Als de Massey Ferguson 9S technisch gelijk is aan de Valtra S dan zijn ze voozien van een 8,4 liter Agco Power motor. Het vermogen loopt van 205 tot 308 kW (280 tot 420 pk), dat waarschijnlijk verdeeld wordt over zes modellen. Het topmodel die op de foto te zien is, heeft dus een vermogen van 420 pk. Op basis van de typeaanduiding zou de trekker nog ergens 5 pk vandaan moeten halen. Dat zou met een boost kunnen, maar zeker weten doen we dat niet. Een minimale boost kennen we nog wel van de 8740, de voorloper met hetzelfde vermogen.

De transmissie van de 9S is de traploze ML260, die door Agco in de thuishaven van Fendt in het Duitse Marktoberdorf werd ontworpen. De maximale snelheid van 53 km/h. Net als bij de Valtra S-trekkers levert de loadsensing hydrauliekpomp 200 l/min. Die pomp zou behoren tot de standaarduitvoering en levert de maximale opbrengst bij 1.650 motortoeren. Standaard heeft de 9S zes regelventielen met elk een debiet van 120 l/min. Optioneel is een tweede pomp met een opbrengst van 200 l/min. In dat geval kunnen de hydraulische ventielen 140 l/min aan en wordt er een extra ventiel gemonteerd waardoor 170 l/min kan stromen. In de fronthef zou de 9S een gewicht van 5,4 ton kunnen tillen, de achterhef tilt 12,5 ton.

Cabine en vooras

Zoals al op de foto’s van Massey Ferguson zelf is te zien de 9S wat uiterlijk betreft uiteraard op de drie jaar geleden geintroduceerde 8S. De vierstijlen cabine is dan ook dezelfde. Dat is een groot verschil met de Valtra S-trekkers. De Finnen hebben hun eigen cabine op de trekker gebouwd. De motorkap van het nieuwe topmodel van Massey Ferguson lijkt iets ronder te lopen dan die van de 8S. Dat zou meer ruimte kunnen bieden aan de motor en tegelijkertijd voor voldoende koeling kunnen zorgen. Verder heeft de 9S een extra traptrede wat het totaal brengt op 5. De nieuwe trekker heeft een 12 gaats vooras, de 8S had er twee minder. De vooras lijkt dan ook dezelfde als die van de Valtra S.

Prototype

Op de foto’s die ondermeer opduiken op Thefarmingforum, lijkt het te gaan om een prototype. De dodehoekspiegels ontbreken bijvoorbeeld nog. Desalniettemin is wel duidelijk wat er over een paar weken op de Massey Ferguson-stand op Agritechnica te zien is.

Cabine

Op deze officiele foto van Massey Ferguson is veel wazig, maar is in ieder geval duidelijk te zien dat de cabine gelijk is aan die van de drie jaar geleden geintroduceerde 8S. Een trekker waar LandbouwMechanisatie in 2023 een week lang langs de kust van Nederland reed om verhalen voor het vakblad op te tekenen.

Platform

Onder de motorkap van de Massey Ferguson 9S zal naar alle waarschijnlijkheid een 8,4 liter AgcoPower motor zijn te vinden. De trekker is namelijk op hetzelfde platform gebouwd als de Valtra S-serie. Daardoor zijn de motor, transmissie en achterbrug gelijk.