Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Beurs

Agritechnica 2025: Claas wint goud met concept voor 70-tons grootpakpers

Machinefabrikant Claas heeft een gouden medaille in de wacht gesleept met het concept van een 70-tons grootpakpers. Om optimaal gebruik te maken van de vrachtwagencapaciteit maakt de machine strobalen van 500 kg (120x90x245) met een dichtheid van 200 kg per kuub. Gewichtsafwijkingen bedragen maximaal 2 procent, claimt de fabrikant. Het concept dankt zijn naam aan de capaciteit van de pers: 70 ton per uur.

Machinefabrikant Claas heeft een gouden medaille in de wacht gesleept met het concept van een 70-tons grootpakpers. Om optimaal gebruik te maken van de vrachtwagencapaciteit maakt de machine strobalen van 500 kg (120x90x245) met een dichtheid van 200 kg per kuub. Gewichtsafwijkingen bedragen maximaal 2 procent, claimt de fabrikant. Het concept dankt zijn naam aan…

Het machineconcept is gebaseerd op een hoofdversnellingsbak die in het frame is geïntegreerd. Hierdoor kon de dissel slank blijven en de aandrijfas kort. Twee vliegwielen van elk 202 kg, die 1.650 toeren per minuut draaien, zijn in lengterichting geplaatst en bevinden zich links en rechts van de machine. Doordat de vliegwielen bij het starten na elkaar worden ingeschakeld (eerst de vliegwielen, daarna de zuiger en vervolgens de rotor), is er volgens Claas minder startvermogen nodig dan bij andere technieken.

Bij overbelasting worden de vliegwielen via een elektrohydraulisch aangestuurde meerplaatskoppeling abrupt losgekoppeld van de hoofdaandrijving en wordt de zuiger actief geremd. Breekbouten of slipkoppelingen zijn daardoor niet nodig. Koppels van rotor en toevoervork worden continu gemeten en worden uitgeschakeld vlak voordat overbelasting optreedt. De belastingsgegevens verschijnen ook in het isobus-scherm.

Uiteraard is de machine ook voorzien van Tim (Tractor Implement Managemant). Na invoer van een rijstrategie, zoals maximale doorvoer of hoge pakdichtheid, regelt het systeem de rijsnelheid automatisch op basis van belasting en gewasgedrag. Dankzij AI-gebaseerde evaluaties blijft de optimale prestatie behouden, zelfs bij wisselende gewastypen of zwaden.

Een ander AI-ondersteund systeem regelt de lengte en het gewicht van de strobalen. De chauffeur hoeft alleen de gewenste waarden in te stellen. Het algoritme leert continu bij en werkt daardoor anticiperend in plaats van corrigerend, meldt Claas. De fabrikant claimt gewichtsafwijkingen van maximaal 2 procent.