Wageningen Universiteit wil een aardappelrooier die geschikt is voor de rijpaden- en strokenteelt. Er is alleen één probleem; fabrikanten bouwen aardappelrooiers niet op de gewenste spoorbreedte. Daarom laten de onderzoekers een AVR Spirit 5200 ombouwen. In de podcastserie ‘In productie’ hoor je het verhaal achter het ombouwproces.
De Tsjecho-Slowaakse fabrikant Zetor bouwde net na de Tweede Wereldoorlog zijn eerste trekker. 75 jaar later heeft Zetor in 136 landen een slordige 1,3 miljoen trekkers verkocht.
De Valtra G135 Versu is met zijn scherpe draaicirkel en relatief lage gewicht handig voor de kunstmeststrooier of veldspuit. De in schutkleuren getooide testtrekker heeft een prima armleuning en scherm. De cabine is aan de kleine kant.
De diesel-elektrische trekker die machinefabrikant H2Trac in Arnhem aan het bouwen is, is bijna af. De machine wordt uitgebreid getest. Beschermkappen, spatborden en spiegels ontbreken nog. Ook ontwikkelt de fabrikant de software nog verder. De bouw van de tweede trekker, een variant die draait op waterstof, is inmiddels gestart. Deze trekker is verkocht aan Stadsboerderij Almere.
De Duitse fabrikant Zürn bouwde een maaier die al het onkruid dat boven het cultuurgewas uitgroeit, afmaait en afvoert. De machine is ideaal voor onkruid dat zich lastig chemisch laat bestrijden.
De Dynamic Command-transmissie kenden we al uit de T6. Sinds vorig jaar bouwt New Holland de bak ook in de compacte T5-serie. En daarmee heeft New Holland iets exclusiefs in handen. LandbouwMechanisatie testte de T5.140 Dynamic Command.
Lemken introduceerde in 2019 de halfgedragen Titan 18 met geïntegreerde vorenpakker. Deze 15,2 meter lange ploeg met 12 scharen machine was een aantal weken in Nederland. De capaciteit bedroeg zo’n 3 hectare per uur.
Stadsboerderij Almere heeft de eerste waterstoftrekker van H2Trac gekocht. De Arnhemse fabrikant gaat de trekker komende maanden bouwen en wil deze in februari 2022 afleveren.
Trekkerbouwer Massey Ferguson heeft 1 miljoen uren gestoken in de ontwikkeling van de 8S-trekkerserie. Die tijd lijkt goed besteed. Vooral de cabine en de nieuwe Dyna E-Power-transmissie maken indruk.
Het prototype van de Rigitrac SKE 50 Electric was twee weken in Nederland. Deze volledig elektrische trekker is een voorproefje op de kleinere SKE 40 Electric die de Zwitserse fabrikant later dit jaar introduceert. De SKE 50 Electric rijdt prettig, is compact en biedt de bestuurder voldoende ruimte. De prijs is fors.
John Deere heeft de nieuwe 6M-serie een stuk luxer gemaakt. De sterk aflopende neus biedt een uitstekend zicht naar voren. In de 6120M ligt de CommandQuad Plus-transmissie. Dat de bak ietwat gedateerd is, merk je vooral bij het automatisch schakelen. Dat gaat ietwat bokkig en bij het schakelen tussen de groepen heeft de bak behoorlijk wat bedenktijd nodig.
Gps-systemen op je trekker maken het werk efficiënter, maar niet altijd uitdagender. Want wat doe jij in de cabine als gps je het stuur uithanden heeft genomen? Die vraag legden we voor aan ongeveer 1.270 trekkerchauffeurs. Van het gebieten van de natuur tot het struinen door de terminal en het bijwerken van de e-mail tot series kijken op Netflix. De tijd wordt goed besteed. Gelukkig blijven de meeste chauffeurs het werk tussentijds wel in de gaten houden.
De Eox-175, de trekker van de Arnhemse machinefabrikant H2Trac, heeft de eerste meters gereden en wordt komende maanden getest in de buurt van industriepark Kleefse Waard in Arnhem. De trekker is nog niet in de buitenlucht getest. Er is namelijk een probleem; de trekker past niet door de deur van de werkplaats. “De deur is te laag”, vertelt Paul van Ham in een bonusaflevering van de podcastserie In productie.
Vanaf 1 januari is het mogelijk om het kenteken voor landbouwtrekkers en -machines aan te vragen bij de RDW. Maar wanneer is zo’n kenteken nodig? En moet je de machine ook registeren? Dit stroomdiagram geeft antwoord op al die vragen.
Tien jaar geleden hadden we al een Merlo Multifarmer in de trekkertest, een verreiker die je ook als trekker kunt inzetten. Grootste pijnpunt was het vermogensverlies naar de aftakas en het hoge brandstofverbruik. Dat is met de 125 kW (170 pk) sterke Merlo Multifarmer 40.9 CS CVTronic opgelost.