Mijno van Dijk Mechanisatie bouwde de Tormac-schijvenrooier in eerste instantie voor de uienoogst. Maar de machine blijkt ook goed te functioneren in andere groentegewassen.
De Arion 470 combineert een hoog vermogen met een relatief laag gewicht. Verder zijn de motor- en hydrauliekprestaties uitstekend. De bediening is niet altijd even logisch en met het standaard hefvermogen maakt Claas nog geen indruk. De volledige test lees je in het decembernummer van vakblad LandbouwMechanisatie.
Stichting H-WodKa (De Hoeksche Waard op de Kaart) en machinebouwer Reedyk ontwikkelen een veldrobot die voorzien is van een brandstofcel. Aan het autonome voertuig kun je verschillende werktuigen monteren. In de derde aflevering van ‘Mechanisatie voor Morgen’ legt Peter Lerink uit hoe deze robot werkt en waarom zij deze bouwen.
De rijpadenrooier van Wageningen Universiteit rooit eind augustus de eerste hectares op het proefbedrijf in Lelystad (Fl.). In de vierde aflevering van ‘In productie’ hoor je of de machine naar behoren werkt. De verbrede as blijkt iets te zwak. “Aan één kant stond de rups scheef onder de machine”, vertelt Joost Rijk, bedrijfsleider van de Boerderij van de Toekomst.
Fertigatie, oftewel irrigeren en bemesten via druppelslangen, wordt steeds populairder in de akkerbouw. Van Iperen in Westmaas past al enige tijd fertigatie toe op verschillende akkerbouwbedrijven. Mikey Akkermans, adviseur bij Van Iperen, legt uit hoe zij meststoffen via het irrigatiesysteem toedienen aan de gewassen. Ook deelt Akkermans de voor- en nadelen van fertigatie.
Op het proefbedrijf in Lelystad (Fl.) passen de onderzoekers van Wageningen Universiteit strokenteelt toe. Joost Rijk en Bram Veldhuisen vertellen in de eerste aflevering van Mechanisatie voor Morgen waarom het voordelig is om verschillende gewassen in stroken door elkaar te telen. Ook vertellen ze welke aanpassingen ze moesten doen aan hun machines.
Herbert Grootenboer van Hegro Agri Service in Middelharnis (ZH.) verbreedde de as van de AVR-aardappelrooier. Aan de as zitten twee gestuurde en aangedreven rupsen van Pink Innovation. Gek genoeg blijkt de rupsaandrijving nog niet te werken, vertelt Jim Luitjes, verkoper van Pink Innovation, in de derde aflevering van ‘In productie’.
De onderzoekers van de Wageningen Universiteit staan voor een lastige keuze: laten zij een bunkerrooier, voorraadrooier, wagenrooier of een kistenrooier ombouwen? In de tweede aflevering vertelt Bram Veldhuisen, specialist precisielandbouw en robotica, welke afwegingen zij hebben gemaakt.
Wageningen Universiteit wil een aardappelrooier die geschikt is voor de rijpaden- en strokenteelt. Er is alleen één probleem; fabrikanten bouwen aardappelrooiers niet op de gewenste spoorbreedte. Daarom laten de onderzoekers een AVR Spirit 5200 ombouwen. In de podcastserie ‘In productie’ hoor je het verhaal achter het ombouwproces.
De Tsjecho-Slowaakse fabrikant Zetor bouwde net na de Tweede Wereldoorlog zijn eerste trekker. 75 jaar later heeft Zetor in 136 landen een slordige 1,3 miljoen trekkers verkocht.
De Valtra G135 Versu is met zijn scherpe draaicirkel en relatief lage gewicht handig voor de kunstmeststrooier of veldspuit. De in schutkleuren getooide testtrekker heeft een prima armleuning en scherm. De cabine is aan de kleine kant.
De diesel-elektrische trekker die machinefabrikant H2Trac in Arnhem aan het bouwen is, is bijna af. De machine wordt uitgebreid getest. Beschermkappen, spatborden en spiegels ontbreken nog. Ook ontwikkelt de fabrikant de software nog verder. De bouw van de tweede trekker, een variant die draait op waterstof, is inmiddels gestart. Deze trekker is verkocht aan Stadsboerderij Almere.
De Duitse fabrikant Zürn bouwde een maaier die al het onkruid dat boven het cultuurgewas uitgroeit, afmaait en afvoert. De machine is ideaal voor onkruid dat zich lastig chemisch laat bestrijden.
De Dynamic Command-transmissie kenden we al uit de T6. Sinds vorig jaar bouwt New Holland de bak ook in de compacte T5-serie. En daarmee heeft New Holland iets exclusiefs in handen. LandbouwMechanisatie testte de T5.140 Dynamic Command.
Lemken introduceerde in 2019 de halfgedragen Titan 18 met geïntegreerde vorenpakker. Deze 15,2 meter lange ploeg met 12 scharen machine was een aantal weken in Nederland. De capaciteit bedroeg zo’n 3 hectare per uur.