Kärcher MC 130-veegzuigmachine

De Duitse fabrikant van vooral reinigingsmachines, maar ook van werktuigendragers en compacte veegzuigmachines komt met de MC 130, een 1-kuubs veegzuigmachine op het chassis van de MiC 50-werktuigendrager.

De kleinere Kärcher-werktuigendragers, de MiC 34 en MiC 26, waren er als veegzuigmachine: de MC 50. Die wordt nu dus vergezeld door een grotere broer. Qua chassis zijn de MiC 50-werktuigendrager en MC 130-veegzuigmachine gelijk. Ook qua motor en motorvermogen komen ze overeen en dat geldt ook voor de specificaties qua laadvermogen en deels voor de afmetingen.

Andere cabine

Een belangrijk verschil is de cabine. In de cabine van de MC 130 kunnen twee personen plaatsnemen. De cabine staat voor de vooras op hydraulische veren. Daardoor stap je voor het voorwiel in, terwijl je er bij de MiC 50-werktuigendrager min of meer achterlangs stapt. Dat resulteert in ruimte voor de doorvoerslag naar de opvang die boven het motorcompartiment komt. De cabine heeft een bredere, rechtere voorruit.

Multifunctionele veegzuigmachine

Hoewel deze machine is ontworpen voor het veegwerk, kunnen de centrifugaalborstels nog altijd worden omgewisseld voor een hefinrichting met maaidek of sneeuwploeg. De optionele hefinrichting tilt 390 kg.

De bediening in de MC 130 verschilt van die in de MiC 50-werktuigendrager. Voor het bedienen van de borstels zijn er twee joysticks in de middenconsole. De chauffeur zit rechts en bedient de borstel dus met de linkerhand. De MC 130 veegt maximaal 2,4 meter breed. De zuigmond heeft een breedte van 65 cm. De opvang is hoog lossend.

Stage 3a

De viercilinder Kubota-motor levert 36,5 KW (50 pk). Daardoor moet de machine voldoen aan de stage 3a emissienorm. Het eigen gewicht van de kale machine is 1.700 kg. Het maximaal toelaatbare gewicht 3.500 kg. De MC 130 rijdt maximaal 40 km/h.

20150615_karcher_MC130_veegzuig_1 20150615_karcher_MC130_veegzuig_2

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email
Mis geen enkel bericht met de Tuin en Park Techniek nieuwsbrief
E-mail:

Reacties zijn gesloten.