New Holland/Scholman dual fuel waterstoftrekker dringt CO2 emissie terug

Aannemingsbedrijf Jos Scholman uit Nieuwegein heeft samen met trekkerbouwer New Holland een trekker gebouwd die op een mengsel van waterstof en diesel draait. Dual Fuel zoals dat wordt genoemd. Het moet de emissie van CO2 met minstens 40 procent terugdringen.

Scholman bouwde samen met New Holland een T5.140 met Autocommand om tot dual fuel trekker. De trekker is nog steeds voorzien van zijn standaard dieselmotor. Op het dak van de trekker, onder een enorme ‘pet’, liggen echter vijf stalen waterstoftanks die onder een druk van 350 bar in totaal 470 kg waterstofgas kunnen bevatten. Dat komt overeen met 11,5 kg waterstof.

De Dual Fuel diesel/waterstoftrekker tijdens de introductie 2 oktober in Nieuwegein

Het gas wordt tijdens het rijden onder een druk van 8 bar via de luchtinlaat en het inlaatspruitstuk in de motor gebracht en aan het mengsel van diesel en lucht toegevoegd. De compressie die ervoor zorgt dat de diesel ontbrandt, zorgt ook voor een temperatuur die hoog genoeg is om de waterstof te laten ontbranden.Waterstof bevat geen koolstoffen en verbrandt dus schoon. Uiteindelijk zal dat gemiddeld voor 40 tot 45 procent minder CO2 uitstoot zorgen. Er kan namelijk maximaal 65 procent waterstof aan het totale brandstofmengsel toegevoegd worden om dezelfde motorkarakteristiek te behouden die de FPT dieselmotor van huis uit meekrijgt. Vooral bij zwaar werk heeft de motor een groter aandeel diesel nodig om toch voldoende trekkracht te behouden. De tanks op de cabine moeten voldoende waterstof bevatten om acht uur met de trekker te werken. Zijn de tanks leeg, dan kan de trekker doorrijden op diesel. De bestuurder is dus niet verplicht om dan opnieuw waterstof te tanken.

Waterstoftankstation

Jos Scholman heeft nu twee T5.140 trekkers omgebouwd tot H2 Dual Power, zoals New Holland het systeem noemt. Later dit jaar volgen er nog twee. De trekkers worden ingezet voor al het voorkomende werk, waaronder maaien en grondtransport. Scholman maakt zelf waterstof uit elektriciteit die het bedrijf ook zelf opwekt middels zonnepanelen. Daarnaast bouwt het bedrijf een waterstoftankstation in Nieuwegein.

70.000 euro

De H2 Dual Power waterstofset is eenvoudig op een bestaande trekker op te bouwen. Nederlandse New Holland dealers zullen het dan ook gaan verkopen. Het bedrijf Blue Fuel Solutions zal vervolgens de trekkers van de set voorzien. Voorlopig levert New Holland het alleen voor T5.140 trekkers met de traploze AutoCommand versnellingsbak vanwege de moeite die het kost om de motorsoftware aan te passen aan het inspuiten van de waterstof. Een set kost 70.000 euro. Daarnaast is waterstof momenteel nog drie keer zo duur als diesel. Maar al die bedragen zijn volgens Scholman redelijk gemakkelijk terug te verdienen. Overheden vragen in hun bestekken immers voor schone motoren en hebben daar ook geld voor over.

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en Tuin en Park Techniek zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!
Mis geen enkel bericht met de Tuin en Park Techniek nieuwsbrief
E-mail:

Geef een reactie